Genetika - kompletní přehled (úkoly)
Mendelismus, monohybridismus
Úkol 1:
Napište úplný rozpis křížení homozygotních forem hledíku (Antirrhinum maius) červenokvětého (AA) s bělokvětým (aa). Heterozygot (Aa) má květy růžové.
- Doplňte genotypy a napište fenotypový a genotypový štěpný poměr v F1 a F2 generaci.
- Jak je dědičně založena barva květů hledíku (úplná nebo neúplná dominance)?
Úkol 2:
Pomocí χ2 testu zjistěte, zda experimentální štěpný poměr F2 generace, tedy 79 kuních tmavých, 170 kuních světlých a 95 ruských králíků odpovídá zjištěnému teoretickému fenotypovému štěpnému poměru (tabulková hodnota).
Úkol 3:
U tykví je bílá barva plodu dominantní nad žlutou. Alela W podmiňuje bílé zbarvení, alela w žluté zbarvení.
- Po křížení tykví s bíle zbarvenými plody byly získány asi 3/4 potomků s bílými a 1/4 potomků se žlutými plody. Jaké byly genotypy rodičů a potomků?
- Máte tykev s bílými plody. Jaký způsob křížení zvolíte ke zjištění, zda jde o homozygota či heterozygota? Napište rozpis možných křížení (genotypy i fenotypy zúčastněných rostlin).
Úkol 4:
Modrou a hnědou barvu očí člověka podmiňují různé alely téhož genu. Při studiu jedné populace byly u 337 rodin zjištěny tyto údaje:
Rodiče (barva očí) | Počet rodin | Děti (barva očí) | |
---|---|---|---|
modrá | hnědá | ||
modré x modré | 150 | 625 | 0 |
modré x hnědé | 158 | 317 | 322 |
hnědé x hnědé | 29 | 25 | 82 |
Která barva očí je dominantní? Užijte symbolů B, b a napište každý z typů křížení.
ÚKOLY – doplňková sada
Úkol 6:
Křížením tykve s bílými plody s tykví mající žluté plody vzniklo potomstvo: 327 rostlin s bílými plody a 361 se žlutými (viz úkol 2).
- Zapište genotypy rostlin. Jaký je genotyp výchozí tykve s bílými plody?
- Jak se nazývá uvedený typ křížení?
- Proveďte χ2 test pro ověření štěpných poměrů (tabulková hodnota).
Úkol 7:
U okurky jsou listy typicky dlanité, je však znám gen, který podmiňuje vějířovité listy nazývané ginkgo, poněvadž se podobají listům stromu jinanu dvoulaločného (Gingko biloba). Po křížení homozygotní rostliny s listy dlanitými s homozygotní rostlinou s listy ginkgo byly listy všech rostlin F1 generace dlanité.
- Jaký tvar listů je dominantní?
- Uveďte genotypový a fenotypový štěpný poměr v F2 generaci a při zpětném křížení.
Úkol 8:
U andaluského plemene slepic podmiňuje alela B tmavou barvu peří a alela b bílou. Slepice heterozygotní konstituce mají peří modravé.
Jaké bude potomstvo po křížení modravé slepice s kohoutem: a) s tmavým peřím, b) s modravým peřím, c) s bílým peřím?
Dihybridismus, polyhybridismus a rozvětvovací metoda
Úkol 1:
Vyplňte dihybridní kombinační čtverec a odvoďte fenotypový a genotypový štěpný poměr potomstva morčat dihybridů genotypů RrBb (R - hrubá srst, r - hladká srst, B - černá srst, b - bílá srst). U obou genů je mezi alelami vztah úplné dominance.
Napište jaké potomstvo vznikne zpětným křížením.
Úkol 2:
Za použití rozvětvovací metody stanovte genotypy gamet jedince s genotypem:
- RrssTtUU
- AaBBCcddEe
- KkllmmNnOOppQq
Úkol 3:
Pomocí rozvětvovací i závorkové metody určete genotypový a fenotypový štěpný poměr u potomstva po křížení hybridů: AaBBCcddEe × aaBBCcDdee (u všech genů je mezi alelami vztah neúplné dominance).
Úkol 4:
Křížením černého hrubosrstého morčete s morčetem bílým hrubosrstým (viz úkol 1) vzniklo následující potomstvo: 32 černých hrubosrstých : 33 bílých hrubosrstých : 12 černých hladkosrstých : 9 bílých hladkosrstých.
- Jaké byly genotypy obou křížených morčat?
- Pomocí rozvětvovací metody zjistěte teoretické frekvence genotypů potomků vzniklých tímto křížením.
- Pomocí χ2 testu ověřte shodu mezi vzniklým (empirickým) a teoretickým fenotypovým štěpným poměrem (tabulková hodnota).
Úkol 5:
U holubů je hladká hlava Cr dominantní nad chocholkou cr a oranžové zbarvení oka Tr dominantní nad perlovým tr. Určete genotypy rodičů v těchto kříženích:
- holub s hladkou hlavou a oranžovým okem × holubice s hladkou hlavou a perlovým okem (potomstvo: 3/4 s hladkou hlavou a oranžovým okem + 1/4 s chocholkou a oranžovým okem)
- holub s hladkou hlavou a oranžovým okem × holubice s hladkou hlavou a perlovým okem (potomstvo: 1/2 s hladkou hlavou a oranžovým okem + 1/2 s hladkou hlavou a perlovým okem)
- holub s hladkou hlavou a oranžovým okem × holubice s hladkou hlavou a oranžovým okem (potomstvo: 9 dílů s hladkou hlavou a oranžovým okem + 3 díly s hladkou hlavou a perlovým okem + 3 díly s chocholkou a oranžovým okem + 1 díl s chocholkou a perlovým okem)
ÚKOLY – doplňková sada
Úkol 6:
Pomocí rozvětvovací (nebo závorkové) metody určete genotypový a fenotypový štěpný poměr a frekvence genotypů u potomstva po křížení hybridů: RrssTtUU × RrSsTTuu (u všech genů je mezi alelami vztah úplné dominance).
Úkol 7:
U tykve je bílý plod W dominantní nad žlutým w a diskovitý tvar plodu D dominantní nad kulatým tvarem plodu d. Určete genotypy rodičů v těchto kříženích:
- bílý diskovitý × žlutý kulatý (potomstvo: 1/2 bílých diskovitých a 1/2 bílých kulatých).
- bílý diskovitý × žlutý kulatý (potomstvo: 1/4 bílých diskovitých, 1/4 bílých kulatých, 1/4 žlutých diskovitých a 1/4 žlutých kulatých).
- bílý diskovitý × bílý diskovitý (potomstvo: 28 bílých diskovitých, 9 bílých kulatých, 10 žlutých diskovitých a 3 žluté kulaté).
Polymorfní geny
Úkol 1:
U králíků existuje alelová série s dominancí v tomto pořadí: zbarvená srst C, himálajský albinismus ch, albinismus ca.
- Jaká bude srst u potomků z křížení dvou homozygotů, a to zbarveného králíka s králíkem s himálajským albinismem?
- Určete genotypy rodičů při křížení zbarveného a himálajského králíka, kdy 1/2 potomků je zbarvená, 1/4 himálajská a 1/4 albinotická.
Úkol 2:
Krevní skupiny u lidí určují tři alely IA, IB a i. Alely IA, IB jsou dominantní nad alelou i a vůči sobě jsou kodominantní (podílí se na tvorbě krevní skupiny AB). U lidí se tak vyskytují 4 krevní skupiny: A (genotypy: IAIA, IAi), B (genotypy: IBIB, IBi), AB (genotyp: IAIB), O (genotyp: ii).
- Jaké krevní skupiny mohou mít děti, jejichž rodiče mají genotypy IAi a IBi ?
- Určete genotypy rodičů, když otec měl skupinu AB, matka B a jejich děti z 1/4 A, 1/4 AB a 1/2 B.
- Kterého z mužů lze vyloučit jako otce dítěte? Matka má krevní skupinu B, dítě 0, jeden muž A a druhý AB.
- Oba rodiče mají heterozygotně krevní skupinu B. Jaká je pravděpodobnost, že jejich prvorozený syn zdědí skupinu B? A jaká je tato pravděpodobnost, bude-li prvorozeným potomkem dcera?
- Na porodním oddělení se v krátkém časovém úseku během téže noci narodily čtyři děti s krevními skupinami A, B, AB, 0. Kvůli omylu porodní asistentky nebylo jisté, které dítě se narodilo které matce. Byly proto vyšetřeny krevní skupiny všech čtyř párů rodičů těchto dětí a zjištěno, že pár 1 má krevní skupiny B x B, pár 2 má skupiny 0 x AB, pár 3 skupiny A x B a pár 4 skupiny 0 x 0. Mohly být nyní všem rodičům předáno s jistotou jejich děti? A které kterým?
Úkol 3:
Krevní skupiny u koček určují tři alely A, aab, b (dominance alel je v tomto pořadí: A > aab > b). U koček se tak vyskytují tři krevní skupiny: A (genotypy: AA, Aaab, Ab) AB (genotypy: aabaab, aabb) a B (genotyp bb).
- Kočka s krevní skupinou B byla spářena s kocourem s neznámou krevní skupinou. Při vyšetření krevních skupin jejich koťat se ukázalo, že čtyři koťata mají krevní skupinu A a tři krevní skupinu B. Jaké byly genotypy rodičů a koťat?
- Kočka s krevní skupinou A byla spářena s kocourem s krevní skupinou B. Jaké krevní skupiny mohou mít jejich koťata?
ÚKOLY – doplňková sada
Úkol 4: Krevní skupiny u lidí
- Zjistěte krevní skupiny mužů, u kterých lze vyloučit paternitu, znáte-li krevní skupiny matky a dítěte: a) matka 0, dítě A, b) matka 0, dítě 0, c) matka A, dítě B, d) matka AB, dítě B
- Oba rodiče mají heterozygotně krevní skupinu A. Jaká je pravděpodobnost, že jejich první dvě děti budou obě mít rovněž krevní skupinu A?
- Matka má krevní skupinu B a její dítě skupinu A. Matka označuje za otce muže, který má skupinu AB. Může být tento muž skutečně jeho otcem?
Úkol 5:
Kočka s krevní skupinou AB měla postupně koťata s dvěma kocoury. Koťata z prvního vrhu měla všechna krevní skupinu A, koťata z druhého vrhu měla krevní skupiny A, AB nebo B. Jakou krevní skupinu měli oba kocouři a jaké genotypy nesli rodiče a potomci?
Dědičnost a pohlaví
Úkol 1:
Barva očí u Drosophila melanogaster je podmíněna dvěmi alelami, které se značí horním indexem + (dominantní alela) a w (recesivní alela). Červená barva je dominantní nad bílou.
- Na kterém chromozomu se nachází gen pro barvu očí? O jaký typ dědičnosti se jedná?
- Zjistěte ideální štěpné poměry potomstva F1 generace po křížení červenooké samičky drozofily s bělookým samečkem a bělooké samičky s červenookým samečkem.
Úkol 2:
Dominantní alela genu Y v homozygotním stavu u koček a v hemizygotním stavu u kocourů podmiňuje černé zbarvení srsti. Recesivní alela podmiňuje žluté zbarvení. Heterozygotní kočky mají želvovinové zbarvení.
- Na kterém chromozomu se nachází gen pro zbarvení srsti koček? O jaký typ dědičnosti se jedná?
- Černá kočka měla želvovinově zbarvené kotě a 4 černá koťata. Jaký genotyp a barvu srsti měl jejich otec? Jakého pohlaví byla černá koťata?
- Želvovinově zbarvená kočka byla spářena se žlutě zbarveným kocourem. Jaká je pravděpodobnost vzniku žlutě zbarvených kocourků a kočiček v potomstvu?
Úkol 3:
Barvoslepost (daltonismus) se dědí gonozomálně recesivně (gen D). Manželé měli barvoslepou dceru, její matka však rozlišovala barvy normálně.
Jaké byly genotypy obou rodičů?
Úkol 4:
Hemofilie je choroba recesivně dědičná, vázaná na chromozom X (gen H). Muži hemofilikovi a jeho homozygotně zdravé ženě se narodila dcera.
Jaký je genotyp této dcery?
Úkol 5:
U ayrshirského skotu je zbarvení dáno genem M. Krávy i býci genotypu MM mají mahagonové zbarvení. Recesivní homozygoti mm jsou červenostrakatí. Býci genotypu Mm jsou mahagonoví, zatímco krávy jsou červenostrakaté.
- O jaký typ dědičnosti se jedná? Jaké bude zbarvení srsti jedinců v F2 generaci?
- Červenostrakatá kráva, jejíž otec byl mahagonový býk, byla křížena s červenostrakatým býkem. Uveďte genotypy a fenotypy rodičů i potomků.
- Mahagonová kráva porodila červenostrakaté tele. Můžete zjistit pohlaví tohoto telete?
Úkol 6:
U mužů je gen pro plešatost P dominantní nad stavem bez plešatosti, tj. muž s genotypy PP, Pp je plešatý, zatímco žena je plešatá pouze s genotypem PP. Gen B podmiňuje barvu očí, hnědá barva očí je dominantní nad modrou.
- O jaký typ dědičnosti se v případě plešatosti jedná?
- Hnědooký plešatý muž, jehož otec nebyl plešatý a měl modré oči, se oženil s modrookou blondýnkou, jejíž otec i bratři byli plešatí. Jaké budou jejich děti co do barvy očí a plešatosti?
Úkol 7:
U akvarijní rybky bojovnice pestré (Betta splendens) vyvolává dominantní alela genu Z zvětšení ploutví pouze za přítomnosti samčích pohlavních hormonů.
- O jaký typ dědičnosti se jedná? Jaké bude zbarvení srsti jedinců v F2 generaci?
- Uveďte příklad křížení, při kterém odhalíte heterozygotní genotyp samců a homozygotně dominantní genotyp samic. Máte k dispozici čisté linie recesivních homozygotů (zz).
Genové interakce
Úkol 1:
U prasat plemene Duroc je červená barva podmíněna současnou přítomností dominantních alel v genech R a S. Přítomnost dominantní alely v jednom z těchto genů vede k pískovému zbarvení, zatímco jedinci dvojnásobně recesivně homozygotní jsou bělaví.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci se jedná?
- Jaké bude zbarvení selat a fenotypový štěpný poměr v kříženích:
1) RRSs × rrSs
2) rrss × RrSs?
Úkol 2:
Dědičnost barvy peří kanárů je podmíněna geny A, B. Dominantní alela genu A podmiňuje červené zbarvení, dominantní alela genu B podmiňuje žluté zbarvení. V homozygotní sestavě aabb je peří zbarveno bíle, jedinci genotypu A-B- jsou bílí.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci se jedná?
- Třetí gen C určuje upravení peří. Ptáci s dominantní alelou C jsou hladcí, ptáci s kombinací cc mají rozčepýřené peří. Pomocí rozvětvovací metody zjistěte fenotypový štěpný poměr u potomků vzniklých křížením rodičů s genotypy: AaBbCC × AabbCc.
Úkol 3:
Předpokládejme, že u andulky vlnkované (Melopsittacus undulatus) je barva peří podmíněna interakcí genů F a O. Gen F podmiňuje žluté zbarvení (genotypy F-oo), gen O zbarvení modré (genotypy ffO-). Jsou-li přítomny F a O společně, je andulka zelená (genotypy F-O-). Jedinci dvojnásobně recesivní mají zbarvení bílé (genotypy ffoo).
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci jde v tomto případě?
- Jaké bude zbarvení peří a fenotypový štěpný poměr u potomstva v kříženích:
1) FFOo × ffOo,
2) FfOO × Ffoo? - Při křížení žluté andulky s modrou bylo v potomstvu 6 andulek žlutých a 5 zelených. Určete genotypy rodičů.
- Zelená andulka snesla jedno vejce, z něhož se vylíhlo mládě bíle zbarvené. Jaký byl genotyp samice andulky?
Úkol 4:
U některých druhů hlemýžďů je proužkování ulity podmíněno přítomností dominantní alely současně v genech C a S. Jedinci ostatních genotypů mají ulitu bez proužků.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci se jedná?
- Pomocí rozvětvovací metody zjistěte fenotypový štěpný poměr u potomků vzniklých křížením rodičů s genotypy: Ccss × ccSs.
Úkol 5:
U myší je pro tvorbu melaninu nezbytná přítomnost dominantní alely genu C. Dominantní alela genu A podmiňuje přeměnu tmavého barviva ve žluté.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci jde v tomto případě?
- Jaké bude potomstvo po křížení černé myši (CCaa) s bílou (ccAA)?
Úkol 6:
U slepic vyvolává dominantní alela genu A zbarvení peří, alela jiného genu I toto zbarvení potlačuje, ale sama nemá účinek na fenotyp.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci se jedná?
- Jaká bude barva peří slepic u potomstva z křížení: AaIi × Aaii?
Úkol 7:
Délka uší králíků je ovlivněna třemi geny A, B, C. Jedinci recesivně homozygotní ve všech třech genech mají uši dlouhé 10 cm a každá dominantní alela způsobí prodloužení uší o 2 cm.
Jaké očekáváme délky uší a fenotypový štěpný poměr v potomstvu dvou králíků genotypů aaBbCc × AABbcc?
Úkol 8:
U dýní je gen pro oranžovou barvu plodu W a gen pro barvu bílou Y. Rostliny (W-Y-) a (W-yy) jsou oranžové, (wwY-) bílé a (wwyy) zelené.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci jde v tomto případě?
- Jakou barvu plodů budou mít potomci z křížení WwYy × Wwyy? Jaký bude fenotypový štěpný poměr?
Úkol 9:
Ošupení u kapra obecného (Cyprinus carpio) je podmíněno geny S a N, mezi nimiž je reciproká interakce s letálním efektem genu, který se dědí společně s dominantní alelou N. Jedinec genotypu NN hyne, protože nese homozygotně dominantní kombinaci letálního genu. Další typy ošupení jsou: řádkový (S-Nn), šupináč (S-nn), hladký (ssNn), lysec (ssnn).
- Jaký je podíl jednotlivých typů ošupení a letálního efektu genotypu NN v potomstvu dvou řádkových kaprů s genotypy: SsNn × SsNn?
- Pomocí rozvětvovací metody zjistěte fenotypový štěpný poměr u potomků vzniklých křížením kapra s řádkovým uspořádáním šupin s kaprem hladkým.
ÚKOLY – doplňková sada
Úkol 10:
U slepic je opeření běháků vyvoláno přítomností jedné nebo více dominantních alel v genech A nebo B. Slepice genotypu aabb mají běháky neopeřené.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci se jedná?
- Jaký bude poměr slepic s opeřenými a neopeřenými běháky v potomstvu kohouta s neopeřenými běháky a slepice s opeřenými běháky genotypu AaBb?
Úkol 11:
U labradorů je barva srsti podmíněna interakcí genů B a E. Dominantní alela genu B podmiňuje černé zbarvení, recesivní alela b podmiňuje hnědé zbarvení. Je-li přítomna alela e v homozygotní sestavě, je barva srsti zlatavá.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci se jedná?
- Jaké bude zbarvení srsti štěňat z křížení zlatavého psa (Bbee) a černé feny (BbEe)?
Úkol 12:
Purpurové zbarvení u hrachoru je způsobeno přítomností alespoň jedné dominantní alely ale současně u obou genů (C-P-). Ostatní kombinace genotypů podmiňují bílé zbarvení květů.
- Různou barvou či šrafováním rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dvou dihybridů (jedinců heterozygotních pro oba geny). O jakou genovou interakci jde v tomto případě?
- Jaká bude barva květů potomstva z křížení: 1) CcPp x CcPP, 2) Ccpp x ccPp?
Úkol 13:
U tykví je tvar plodu podmíněn dvěma geny. Je-li přítomna dominantní alela genu A anebo B, je plod kulatý, přítomnost dominantních alel obou genů dává plod diskovitý, v homozygotní sestavě aabb jsou plody protáhlé.
- Různou barvou rozlište v kombinačním čtverci fenotypové kategorie vznikající křížením dihybridů (heterozygoti pro oba geny). O jakou genovou interakci jde?
- Rostlina s diskovitými plody dala při křížení s rostlinou s kulatými plody 3/8 diskovitých, 1/2 kulatých a 1/8 protáhlých plodů. Jaké byly genotypy rodičů?
Úkol 14:
Dědičnost barvy srsti některých hlodavců je podmíněna geny A, B, C. Gen C je recesivně epistatický vůči genům A, B a způsobuje albinismus. Mezi geny A a B existuje reciproká interakce. Dominantní alela A podmiňuje šedé zbarvení, v homozygotní sestavě aa způsobuje černé zbarvení srsti. Dominantní alela B vytváří žlutou pigmentaci konců chloupků ("divoké zbarvení"), v homozygotní sestavě bb je bez fenotypového projevu.
Pomocí rozvětvovací metody zjistěte možné fenotypy v F2 generaci vzniklé křížením jedinců s genotypy: AabbCc × AaBbcc.
Úkol 15:
Dědičnost barvy vlasů člověka je podmíněna interakcemi šesti genů. Gen A podmiňuje tvorbu pigmentu a je recesivně epistatický vůči ostatním genům, tj. jedinec genotypu aa je albín. Gen B podmiňuje tvorbu hnědého pigmentu a je dominantně epistatický vůči genu R, tj. jedinec genotypu bb má světlé vlasy. Gen R umožňuje tvorbu rudého pigmentu, jeho recesivní alela r je inaktivní. Dominantní alely D, F, V kvantitativně ovlivňují intenzitu zbarvení. Mezi dvojicemi alel všech šesti genů je vztah úplné dominance.
Pomocí rozvětvovací metody zjistěte možné fenotypy dětí černovlasých rodičů se stejným genotypem: AaBBRrDDFfVv × AaBBRrDDFfVv.
Úkol 16:
Jakými genovými interakcemi jsou pravděpodobně podmíněny uvedené pozorované štěpné poměry v potomstvu generace F2? Otestujte pomocí testu χ2.
- 205 : 163
- 225 : 92 : 114
- 275 : 17
Vazba genů
Úkol 1:
Jaké gamety (genotypy) mohou vzniknout z gametogonie AaBb? Vyřeš pro:
- neúplnou vazbu
- úplnou vazbu a to v případě, že se bude jednat o vazbovou fázi cis a trans.
Úkol 2:
Vypočítejte teoretický štěpný poměr B1 generace, která vznikla křížením jedinců uvedeného genotypů, když víte, že síla vazby p(AB) = 16,6 cM a počet potomstva n = 1152.
AB | × | ab |
ab | ab |
Úkol 3:
U slepic jsou opeřené nohy dominantní nad neopeřenými (gen A), hráškovitý tvar hřebínku dominantní nad jednoduchým (gen B) a bílé zbarvení dominantní nad tmavým (gen C).
Určete vzájemnou lokalizaci genů ABC a sílu vazby mezi sousedními geny na základě genetické analýzy potomstva vzniklého z testovacího křížení: AaBbCc × aabbcc.
B1 křížení:
ABC | × | abc |
abc | abc |
Fenotypy |
|
|
|
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% | 80,9 | 3,9 | 14,6 | 0,6 |
Úkol 4:
Zjistěte genovou mapu V. chromozomu rajčete. Jde o seřazení genů K, L, N, S za sebou a o výpočet síly vazeb (p) v cM mezi sousedními geny. (K - červený plod, k - žlutý; L - kulatý plod, l - špičatý; N - chlupatá lodyha, n - holá; S - rovné listy, s - listy vlnité). Fenotypové frekvence potomků vzniklých testovacím křížením jsou uvedeny v tabulkách.
Fenotypy |
|
|
|
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% | 67,8 | 29,2 | 2,2 | 0,8 |
Fenotypy |
|
|
|
|
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% | 49,6 | 21,4 | 20,4 | 8,6 |
Nemendelistická dědičnost
Úkol 1:
Muž s mitochondriálně podmíněnou neuropatií optického nervu si vzal zdravou ženu. Jaká je pravděpodobnost, že se u jejich dítěte projeví stejná choroba?
Úkol 2:
Recesivní mutací genů na chloroplastové DNA dochází k panašování (skvrnitosti) listů snížením obsahu chlorofylu. Jaké rostliny lze očekávat v potomstvu, křížíme-li panašovanou mateřskou rodičovskou rostlinu a zelenou otcovskou rodičovskou rostlinu?
Úkol 3:
Jaké listy budou mít potomci po opylení normální rostliny pylem z panašované rostliny?
Úkol 4:
Jak se budou lišit fenotypově a genotypově F1, F2 a F3 generace, když budete křížit samici plovatky s levotočivou ulitou (dd) a samce s pravotočivou ulitou (DD).
Úkol 5:
Jaký genotyp a fenotyp měli rodiče potomka s levotočivou ulitou? Jaký je genotyp tohoto potomka?
Úkol 6:
V následujím rodokmenu byla sledována dědičnost genetické choroby (Kearns-Sayreova syndromu) spojené s mutací mtDNA. Jedná se o multisystémovou chorobu charakterizovanou výskytem progresivní oftalmoplegie (ochrnutí okohybných svalů) s různou závažností. Černě zaznamejte do rodokmenu jedince s tímto onemocněním.
Dědičnost kvantitativních znaků
Úkol 1:
Heritabilita výšky pšenice h2N = 0,7. Umělou selekcí je snaha snížit výšku dané odrůdy pšenice. Bude selekcí dosaženo úkolu rychle nebo pomalu? Vysvětlete, co je pro šlechtitele výhodnější vyšší nebo nižší heritabilita určitého znaku?
Úkol 2:
Na základě níže uvedených koeficientů dědivosti urči kolika procenty se na fenotypové hodnotě kvantitativních znaků podílí vliv prostředí?
- výška postavy má koeficient dědivosti h2N = 0,9.
- velikost vejce u kura domácího má koeficient dědivosti h2N = 0,5 – 0,6.
- Intenzita zbarvení žloutku u vejce kura domácího má koeficient dědivosti h2N = 0,15.
Úkol 3:
Zhodnoťte variabilitu hmotnosti u 2 skupin myší domácích a skupiny navzájem porovnejte. K analýze použijte průměr a rozptyl.
U 1. skupiny byly naměřeny hodnoty: 15,5 g, 10,3 g, 11,7 g, 17,9 g, 14,1 g
U 2. skupiny byly naměřeny hodnoty: 20,2 g, 21,2 g, 20,4 g, 22,0 g, 19,7 g
Úkol 4:
Byla měřena výška dětí (synů a dcer) a jejich rodičů:
Výška dětí (cm), první dítě z každé rodiny | Výška rodičů (cm), průměr otce a matky v rodině |
---|---|
175 | 175 |
180 | 190 |
177 | 180 |
160 | 175 |
165 | 175 |
175 | 173 |
185 | 195 |
175 | 185 |
183 | 172 |
- Vypočítejte průměr a rozptyl výšky dětí a rodičů.
- Vypočítejte korelační koeficient mezi výškou dětí a rodičů a zhodnoťte (pozitivní/negativní, silná/slabá korelace).
- Vypočítejte heritabilitu v užším slova smyslu pro dědičnost výšky postavy (k výpočtu použijte regresní koeficient). Jedná se o slabou nebo silnou heritabilitu a co to znamená?
Úkol 5:
U 8 kachen byla měřena šířka hlavy a délka křídla:
Kachna č. | Šířka hlavy (cm) | Délka křídla (cm) |
---|---|---|
1 | 2,75 | 30,3 |
2 | 3,20 | 36,2 |
3 | 2,86 | 31,4 |
4 | 3,24 | 35,7 |
5 | 3,16 | 33,4 |
6 | 3,32 | 34,8 |
7 | 2,52 | 27,2 |
8 | 4,16 | 52,7 |
- Vypočítejte průměr a směrodatnou odchylku pro šířku hlavy a délku křídla.
- Vypočítejte korelační koeficient pro vztah mezi šířkou hlavy a délkou křídla.
- Jaký je vztah mezi šířkou hlavy a délkou křídla u těchto kachen? (pozitivní/negativní, silná/slabá korelace)
Populační genetika
Úkol 1:
Vypočtěte frekvenci jednotlivých genotypů a fenotypů v panmiktické populaci za předpokladu, že gen I (AB0 krevního systému) se v populaci vyskytuje ve třech formách (IA, IB, i), přitom frekvence alely IB (q) = 0,4, frekvence alely i (r) = 0,4.
Úkol 2:
V náhodném souboru 100 studentů jsme zjišťovali formu přisedání ušního lalůčku. Jedná se o monofaktoriálně založený znak, který má tři formy. Nasedající ušní lalůček (aa) mělo 17 posluchačů, středně nasedající lalůček (Aa) mělo 45 posluchačů a volný ušní lalůček (AA) mělo 38 posluchačů.
- Zjistěte frekvenci alely A a alely a.
- Ověřte, zda platí HW rovnováha (použijte χ2 test, tabulková hodnota).
- Obdobný výpočet proveďte s frekvencemi, které zjistíte ve vaší studijní skupině.
Úkol 3:
Populace je v rovnováze podle HW zákona. Frekvence alely pro modrou barvu očí q (b) = 0,6.
Vypočítejte četnost modrookých lidí v populaci.
Úkol 4:
Modrookých jedinců (bb) je v populaci 36 %, hnědookých (BB, Bb) 64 %. Kolik % v populaci tvoří jedinci hnědoocí homozygotní a kolik % jedinci hnědoocí heterozygotní?
Úkol 5:
V naší populaci je 84 % lidí Rh+ (DD, Dd) a 16 % lidí je Rh- (dd).
Jaká je frekvence dominantní alely D?
Úkol 6:
Četnost recesivní alely a pro myopii (krátkozrakost) je v dané populaci 0,14, tj. q (a) = 0,14.
Jaká je četnost nemocných (aa) a přenašečů (Aa) v této populaci?
Tyto výukové materiály byly spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
OPVK
Veterinární a farmaceutická univerzita BrnoPalackého tř. 1/3
tel.: +420 54156 1111
IČ 62157124
Obsah
- Na úvod aneb co vás čeká
- Metody získávání informací v biologických vědách
- Lupy a mikroskopy
- Mikroskopická technika
- Biologie
- Chemické složení bioplazmy
- Prokaryota, zastavení objektu pod imerzí
- Eukarya – živočišná buňka, protozoa
- Eukarya – rostlinná buňka
- Pohyb a taxe, nativní preparáty
- Vyšetření krve
- Buněčný cyklus, mitóza
- Rozmnožování a vývoj
- Modelový organismus
- Cytogenetika
- Metody molekulární biologie
- Buněčné a tkáňové kultury
- Nebuněčné formy života, elektronové mikroskopy
- Fyzikální a chemické vlivy vnějšího prostředí
- Genetika
- Mendelismus, monohybridismus
- Dihybridismus, polyhybridismus a rozvětvovací metoda
- Polymorfní geny
- Dědičnost a pohlaví
- Genové interakce
- Vazba genů
- Nemendelistická dědičnost
- Kvantitativní genetika
- Populační genetika