ETOLOGIE
POTKANA A MYŠI
MULTIMEDIÁLNÍ
DATABÁZE PROJEVŮ CHOVÁNÍ
výukový
materiál určený
pro studenty VFU Brno vzniklý při
řešení projektu IVA VFU 2017FVHE/2390/73
řešitelský
tým: Bc. Jaroslav Nádeníček &
Doc. Ing. Eva Voslářová,
Ph.D.
MYŠ
DOMÁCÍ
Mus
musculus
ZÁKLADNÍ
CHARAKTERISTIKA
Délka těla 7 - 10 cm, bezsrstý ocas je delší než tělo. Hmotnost průměrně 12 – 28 g (max. 60 g, velikost je u jednotlivých kmenů značně variabilní).
Foto: Ocas myši pomáhá udržovat rovnováhu
Délka
života 1,5 –
3 roky.
Synantropní
druh, celosvětové
rozšíření.
Charakteristickým
znakem jsou hlodavé zuby se silnou vrstvou skloviny na
přední straně, které
trvale dorůstají a zvíře je musí
obrušovat.
Noční
aktivita –
zřetelný cirkadiánní rytmus
s nejvyšší aktivitou během
tmavé části dne. Pohyblivé
a obratné zvíře, dokáže snadno běhat i
po stěnách. Značný čas
tráví
vyhledáváním potravy.
Původní oblast výskytu divoké formy sahá od Japonska přes euroasijské suché oblasti až po severozápadní Afriku (Maroko). Člověkem byla myš domácí zavlečena do celého světa. Myši byly již ve starověku (v Řecku, Japonsku a Číně) chovány v zajetí. Nejstarší známou chovanou formou myši je myš bílá. Ale již ve starověku byly známy také barevné mutace. Kvůli mutacím ve zbarvení, tvaru srsti či mutacím postihujícím nervový systém (tančící myši) byly chovány pro zábavu. Průkopníkem chovu laboratorních myší byl ve 20. století C. C. Little, který vytvořil první inbrední kmeny (inbrední kmen je produktem 20 a více páření bratr x sestra, kdy všichni jedinci jsou odvozeni od jediného páru). V současnosti je díky svému krátkému reprodukčnímu cyklu, malé velikosti a nenáročnosti nejpoužívanějším pokusným zvířetem v biomedicínském výzkumu. Použití hlavně při sledování účinku farmak, v genetice savců, ve virologii a při výzkumu nádorů. Dnes existují stovky až tisíce inbredních kmenů, linií, mutantních linií a kongenních kmenů. Obrovský přínos znamenaly pro transplantační a vůbec imunologický výzkum, pro studium onkogeneze, vývojových defektů a poruch rozmnožování, genetických faktorů hypertenze a vzniku obezity. Nesčetněkrát byly použity k testování nových léků. Na inbredních myších byly získány desítky převratných objevů v biomedicínských oborech. Je ovšem třeba respektovat odlišnost inbredních zvířat od myšek v přírodě (všechny inbrední kmeny jsou oproti divokým formám konstitučně oslabeny. Jsou chovány při stálé teplotě a optimálním mikroklimatu, dostávají krmné granulované směsi obsahující všechny potřebné živiny, některé chovy jsou drženy ve sterilních podmínkách. Inbrední albinotická myš má šanci ve volné přírodě přežít (i bez predátorů) asi tak jednu chladnější noc). Různé inbrední kmeny se liší také chováním, např. BALB/c myši staví hnízda na povrchu a vykazují teritoriální chování, zatímco C57BL myši žijí v norách a nevykazují jasnou teritorialitu.
Foto: Nunu myš - imunodeficitní bezsrstá myš (chybí jí brzlík, tudíž není schopná produkovat T-buňky), využívá se např. při výzkumu biologie nádorů a výzkumu štěpu
SMYSLOVÉ
VLASTNOSTI
ZRAK
•
zrak
méně významný
•
vyhýbají
se jasně osvětleným místům, zejména u
albínů může vysoká intenzita světla
způsobit poškození sítnice
•
dichromatické
vidění
Foto: Díky bočnímu umístění očí mají myši široké zorné pole
SLUCH
•
výborný sluch
•
vnímá frekvence
80 Hz - 100 kHz (člověk
20 Hz až 20 kHz)
•
schopnost přijímat
i vysílat ultrazvukové
signály
•
běžné laboratorní
vybavení (obrazovka počítače, tekoucí voda…) vydává pro
nás neslyšitelné
zvuky v oblasti ultrazvuku,
které však mají výrazný
dopad na welfare myší, které jsou
těmto zvukům vystaveny
Foto: Velké ušní boltce, které jsou téměř lysé
ČICH
•
pro myši
rozhodující
smysl
•
hledání potravy
•
informace o výskytu
predátorů
•
vzájemná identifikace,
schopnost na základě
individuálního
pachu rozlišit i jedince
z jediného inbredního kmenu
•
komunikace
Video: Očichávání - dva navzájem neznámí jedinci
HMAT
•
myši
se vyhýbají otevřeným prostorům a
obvykle udržují kontakt se stěnou (thigmotaxis)
pomocí hmatových chlupů (vibrissae)
•
odstranění
hmatových chlupů může vést
k částečné ztrátě hmatu
(někdy je výsledkem
vzájemného okusování -
jedna nebo několik myší okusuje chlupy
ostatním v kleci
(barbering)
Foto: Kolem čenichu viditelné hmatové vousy, které slouží jako pomocný hmatový orgán nezbytný pro orientaci
CHUŤ
•
na
jazyku speciální receptory pro
rozlišení sladké, slané,
hořké a kyselé chuti,
ale také chuti vápníku
KOMUNIKACE
Akustická
(vokální) komunikace
·
vzájemná
komunikace pomocí ultrazvukových
signálů
·
matka
reaguje na ultrazvukové signály
mláďat, která se dostala mimo hnízdo
Olfaktorická
komunikace
·
myši
se navzájem rozeznávají
zejména podle
pachu
·
hlavním
zdrojem pachových signálů moč.
Pachy, které jsou ve formě pachových značek
cíleně umisťovány do prostředí,
využívají obě pohlaví k
vzájemné komunikaci v různých
sociálních
kontextech (pachové značky obsahují jak informace
o sociálním postavení a
zdravotním a reprodukčním stavu, tak genetickou
informaci o druhu a pohlaví
jedince).
Vizuální
komunikace
·
myši
rozpoznají bolest u jiné myši na
základě vizuálních signálů
(výraz tváře, postoj těla)
·
myši
pozorující jinou myš
signalizující
bolest vykazují hypersenzitivitu
k nepříjemným podnětům
SOCIÁLNÍ
CHOVÁNÍ
Myši
jsou hlodavci
se soumračnou až noční aktivitou,
žijící sociálně ve
skupinách s vyvinutou
samčí i samičí hierarchií.
Kolonie
jsou
vedené dominantním samcem. Všichni
členové téže kolonie mají
specifický pach,
který začínají přejímat
mláďata již od narození. Společné
teritorium značkují
močí.
Dominantní
samec
brání teritorium se zdroji, tj. samice, potravu a
hnízdní prostor. Myši
v přírodě vykazují pravidelnou
populační dynamiku, kdy se počty myší
navyšují až na určité optimum, po jeho
překročení následuje prudký pokles a
následně opět počty rostou.
Chování
zkázy –
experiment Dr. Calhouna
- vědec umístil hlodavce do příjemného prostředí, dal jim neomezené množství potravin, maximální ochranu před všemi druhy nemocí. Vybudoval jim dokonalé podmínky pro hladkou reprodukci a omezil setkání s nepřátelskými druhy. Ale experimentální hlodavci místo, aby se těšili z dokonalého života, zemřeli. Podstatou jevu je, že jakmile žijí živé bytosti v podmínkách přeplněnosti a přelidnění, chování živých bytostí se změní z konstruktivního a pozitivního na destruktivní a deviantní.
Video: Experiment Dr. Calhouna - chování zkázy
V laboratorních podmínkách jsou myši po odstavu zpravidla drženy v monosexuálních skupinách. I když to pro ně není přirozené, samci mohou vytvořit stabilní hierarchii. V mnoha případech však budou spolu bojovat, což vede ke stresu a zraněním. Existují výrazné rozdíly v agresivitě u různých inbredních kmenů, které je třeba zohlednit i při volbě vhodné velikosti skupiny. Individuální ustájení je pro myši jako vysoce sociální druh stresující a vede k izolačnímu syndromu.
Foto: Skupina myší odpočívajících v těsném tělesném kontaktu
EXPLORAČNÍ
CHOVÁNÍ
Pro myš typický postoj při prozkoumávání potenciálně nebezpečného (neznámého) podnětu nebo prostředí je natahování a zvedání hlavy (oči, uši, hmatové vousy) směrem k podnětu, zatímco tělo zůstává na bezpečném místě, často přitisknuté k zemi.
Foto: Explorační chování v neznámém prostředí
Video: Explorační chování při otevření klece
TERITORIÁLNÍ
CHOVÁNÍ
Divoké
myši jsou zvířata
teritoriální a
prvky teritoriálního
chování jsou zachovány i u
laboratorních myší. Po
přenesení zvířete do nového
prostředí lze okamžitě pozorovat projevy orientačně
pátrací aktivity a
označování teritoria močí
(charakteristický acetamidový pach
myší).
Každá
kolonie má vlastní teritorium
označené pachem moči členů společenství. Kolonie
jsou vedeny dominantním
samcem. Vůdčí samec zahání
cizí jedince, především samce.
Označením
teritoria pachovými značkami se
jedinci chrání před možnými konkurenty
a zároveň tím mohou nalákat
potencionální rozmnožovací partnery.
V zajetí
je teritorialita překážkou
pro chov více dospělých samců
v jedné chovné nádobě.
Zejména u samců dochází k hierarchickým bojům, které jsou velmi patrné již při umístění dvou samců ve společném chovném prostoru. Tyto boje mohou být nekrvavé, doprovázené řadou prvků ritualizovaného chování, často však bývají velmi prudké a mohou vést až k usmrcení submisivního samce.
Video: Projevy agonistického chování (obrana a útok)
POTRAVNÍ
CHOVÁNÍ
Omnivorní
druh. Za potravou se vydává za
soumraku nebo v noci. Za jeden den myš zkonzumuje
přibližně 3 - 5 g potravy.
U
laboratorních myší jsou
používány peletované
krmné směsi. Průměrná spotřeba směsi na kus a
den je 2,5 - 4 g. Krmivo bývá
podáváno ad libitum
v
násypných krmítkách.
Spotřeba vody na kus a den při krmení suchou dietou je cca
4 - 6 ml.
Foto: Krmení
Video: Krmení
ELIMINAČNÍ
CHOVÁNÍ
Myši
obvykle močí na specifické místo
v kleci,
ať už z hygienických důvodů nebo pro
zanechání signálu
v rámci
sociální komunikace.
Velké škody působí kolonie myši domácí právě tam, kde je velké množství potravy - více, než stačí sežrat, znehodnotí svými výkaly i močí. Tímto způsobem mohou myši i na lidi přenášet různé nemoci.
Foto:
Defekace
KOMFORTNÍ
CHOVÁNÍ
Grooming - péče o srst 16 % (u myší se vyskytuje také allogrooming - vzájemná péče o srst mezi členy kolonie)
Video: Grooming
Video: Grooming u bezsrsté myši (nunu myš)
Protahování
Video: Protahování u bezsrsté myši (nunu myš)
Spánek a odpočinek 45 %
Foto: Skupina myší odpočívajících v těsném tělesném kontaktu
Video: Odpočinek
REPRODUKČNÍ CHOVÁNÍ
Samice
dospívají už v 5. až 6. týdnu
života. Reprodukce probíhá po celý
rok, samice může mít vrh každých osm
týdnů. Estrální
cyklus trvá 4 - 5 dní.
Vandenberghův
efekt
- chemosignály
od samců myší urychlují u samic
počátek puberty a ovlivňují nástup
ovulace.
Např.
samčí feromon thiazol
vyvolává agresivní
chování u samců, zároveň
však slouží jako atraktant pro
samice a indukuje jejich estrální
cyklus.
Lee-Bootův
efekt
- pokud jsou mladé samice umístěny společně se
skupinou samic, které nejsou v estrální
fázi a nejsou ani březí ani
kojící, dochází u nich
ke zpoždění počátku puberty.
Pokud
jsou samice umístěny ve větší
skupině a bez přítomnosti samce,
dochází u nich k
prodlužování estrálního
cyklu až k úplnému potlačení estru.
Délka
prodloužení se zvětšuje s počtem samic ve
skupině. Chemosignály
způsobující potlačení estru jsou
přítomny hlavně v moči seskupených samic.
Whittenův
efekt
- více samic umístěných v
jedné kleci vykazuje prodloužení estrálního
cyklu a potlačení estru. Pokud je ale k těmto
samicím umístěn samec nebo jsou
vystaveny i jen jeho pachu, pak u nich dochází ke
zkrácení estrálního
cyklu, k indukci a obvykle i synchronizaci estru.
Samice
myší vykazují
pářící chování
jen
jeden den během svého 4 – 5 denního
cyklu.
Sameček
očichává a olizuje samičku, je-li
v říji, běhá za ní a snaží
se jí krýt. Má-li samička k
páření chuť, zvedne
zadeček a ocas stáhne trochu ke straně.
Páření trvá několik sekund, opakuje se
ale několikrát.
Samice
si podle kvality a složení samčího
pachového signálu mohou vybírat
své
rozmnožovací
partnery.
Myši
rozeznávají ostatní podle
tělesného
pachu, který reflektuje jejich MHC. Samice aktivně
vyhledávají za sexuální
partnery jedince s odlišnou konstitucí
MHC (snaha vyhnout se
příbuzenskému křížení,
udržet polymorfizmus (více forem) genů MHC).
Páření myší
probíhá většinou v nočních
hodinách. U myších samců je při
ústí
chámovodů do močové roury vyvinut jeden
pár semenných váčků, jejichž sekret
společně se sekretem prostaty a dalších
přídatných pohlavních žláz
po ejakulaci
v reakci s vaginálním sekretem koaguluje a
vytváří ve vagině samic zátku. Tato
zátka zabraňuje odtoku spermatu z vaginy, vyplňuje celou
vaginu a často z ní
vyhřezává, takže je dobře viditelná.
Po 16 až 24 hodinách se vaginální
zátka
rozpouští.
Efekt
Bruceové
- u samic může dojít k vstřebání
embrya
v případě, že původní samec (otec
očekávaných potomků) ve skupině je nahrazen
novým (preventivní "interrupce", protože je
pravděpodobné, že by nově
příchozí samec narozená
mláďata zahubil). Jev popsán u
myší a dalších hlodavců
a drobných savců, byl prokázán např. i
u kočkovitých šelem.
Pokud
je samice myši po páření vystavena
jinému samci, než se kterým se pářila,
nebo jen jeho pachu (moč cizího samce),
dochází k přerušení
březosti a během týdne navrácení do
fáze estru. Čichovým
orgánem přijímajícím
signály způsobující potrat je vomeronasální
orgán.
Za
6 - 24 hodin po porodu proběhne obvykle
poporodní estrus, v němž je samice opět schopna zabřeznout.
MATEŘSKÉ
CHOVÁNÍ
Březost
21 – 23 dní. Ve vrhu až 10 mláďat,
výjimečně i více. 8 – 10 vrhů ročně.
Březost
myši se dá poznat podle jejího
změněného chování.
Pobíhá neklidněji než předtím,
přenáší materiál na
hnízdo a
začíná je stavět. Co není dost
jemné, upraví myš svými
zuby. Hnízdo staví v
nejtemnějším a nejteplejším
koutě.
Společná
hnízda si stavějí a potom
společně pečují o mláďata
téměř výhradně samice shodné
konstituce MHC
(obvykle ale nikoli výhradně sestry).
Porody
probíhají většinou od půlnoci do
rozbřesku a závisejí na světelném
režimu. Porod trvá od 15 do 315 minut,
delší
bývá u primipar. Počet mláďat ve vrhu
je závislý na mnoha faktorech (kmen,
selekce, způsob chovu, zdravotní stav, výživa,
věk samice atd.) a kolísá mezi 6
až 20. Primipary a inbrední
kmeny myší mají méně
mláďat.
Po
porodu matka roztrhne plodový vak a překousne
pupeční šňůru. Novorozené
mládě dočista olíže, sežere plodové
obaly a placentu
a stejně se pak postará o každé
následující mládě. Nakonec
leží všechna mláďata
pod ní, růžovou kůži mají suchou a teplou.
Ještě nějakou chvíli pak myš
pokračuje v intenzivním olizování,
zejména na bříšku, olizuje
také tlamičku,
čenich a řiť. V prvních 8 až 10 dnech po porodu odstraňuje
matka olizováním
také ještě tzv. mléčný trus
a moč mláďat. Olizování
svými masážními účinky
povzbuzuje
činnost střev. Při porodu by neměla být myš
rušena, v případě pocitu
nebezpečí propadá panice. V chovu
v zajetí běhá zmateně po kleci,
přenáší mláďata sem a tam,
může je i sežrat. Krmení a odchov mláďat jsou
výhradně starostí matky.
Laktace
3 týdny.
ONTOGENEZE
Mláďata
altriciální, rodí se holá
(u
albinotických kmenů masově červená, u
barevných kmenů různě pigmentovaná), se
srostlými očními víčky a s
ušními boltci přerostlými přes
ústí zvukovodu. Porodní
hmotnost závisí na počtu mláďat a
pohybuje se mezi 1 až 2 g.
Ušní
boltce se oddělují třetí den, čtvrtý
den se otvírá zvukovod.
Během
prvních 5 dní se mláďata
pohybují v
kruhu, nemohou vypadnout z hnízda a v jeho
blízkosti zůstávají i tehdy, když je
například při sání mléka
vyvleče matka ven. Reagují jen na podněty tepla a
dotyků a zůstávají stále pod matkou a
u sourozenců. Po jednom týdnu někdy
vylezou z hnízda, matka je však ihned
odnáší zpět. Růst srsti rychle
pokračuje
a v 9 až 10 dnech je osrstění kompletní.
Řezáky jsou viditelné v 11 až 13 dnech.
Ve věku 12 až 14 dní se otevírají oči.
Mláďata již začínají lézt
kolem a
prozkoumávat okolí hnízda.
Začínají také přijímat
pevnou stravu. Zatímco až
dosud byly výkaly tekuté a
kašovité, mění se teď na
pevný myší trus. Asi v 16
dnech mají mláďata tendenci skákat - pokud
se cítí ohrožená, skáčou
kolmo do výšky, aby uprchla. Ve 20
dnech jsou už
dobře vyvinutá a jsou jen o něco menší
než rodiče.
Po
prvním měsíci života jsou již mláďata
samostatná
a ve věku šesti týdnů dosahují
pohlavní dospělosti, kdy se samice již mohou
plodně pářit a mít vlastní
mláďata. Samečci mohou být pohlavně
dospělí již ve
stáří pěti týdnů.
Mladé
myši si během dospívání,
kdy se o ně
rodiče starají, vtiskávají jejich pach
a jsou schopné tento pach rozpoznat mezi
tisíci dalšími MHC variantami. Když
dospějí, samice myší si
vybírají
rozmnožovací partnery s jiným typem MHC, než měli
jejich rodiče. Naopak ale
upřednostňují společné
hnízdění s příbuznými
samicemi, a to hlavně s těmi,
které mají stejný typ MHC.
HRAVÉ
CHOVÁNÍ
U
většiny druhů včetně např. potkanů se hravé
chování vyskytuje ve větší
míře u juvenilních samců než samic. U
juvenilních
myší byl vliv pohlaví na
hravé chování sledován u outbredního
kmenu CD-1, u kterého byl naopak zjištěn
nižší výskyt hry u samců než u samic.
Podobně
v jiném experimentu samci inbredního
kmenu C57BL/6J
(B6) ve věku 21 dní trávili více času
explorací, zatímco stejně staré samice
se
více věnovali hře.
Ačkoliv
se u myší stejně jako u potkanů
vyskytují hravé souboje,
primární jsou bezkontaktní interakce.
ABNORMÁLNÍ
CHOVÁNÍ
Myši
jsou velmi aktivní, zvídavé,
značný čas tráví
vyhledáváním potravy, staví
propracovaná hnízda,
vytvářejí složité
sociální struktury. Všechny tyto
projevy
chování jsou charakteristické vysokou
motivací, která je přítomná
i u dnešních
laboratorních myší. Nemožnost
uskutečnit tyto projevy vede k frustraci a
strádání, a často se
projeví výskytem
abnormálních projevů
chování, např.
stereotypií.
AGRESIVITA
Příčiny: boj o dominanci, teritorialita, zejména u samců dochází k hierarchickým bojům, které jsou velmi patrné již při umístění dvou samců ve společném chovném prostoru
Video:
Agrese
KANIBALISMUS
Příčiny:
vyrušení matky v prvních 24
hod po porodu, nedostatek prostoru, deficit ve
výživě, vyšší u
některých kmenů
Prevence:
poskytnutí klidného místa,
hnízdního materiálu,
snížená intenzita světla,
omezení možnosti přenesení lidského
pachu na mláďata (pokud je manipulace
s mláďaty nutná, použít
rukavice)
ODMÍTNUTÍ
MLÁĎAT
Příčiny:
stres, manipulace s myšaty
PSEUDOGRAVIDITA
Příčiny:
samice dlouhodobě bez samců
STEREOTYPNÍ
CHOVÁNÍ
–
neměnné opakované pohyby bez významu:
otočky,
výskoky
Příčiny:
stres, cíleně šlechtěné
genetické
mutace
VYKUSOVÁNÍ
HMATOVÝCH CHLUPŮ/SRSTI (BARBERING)
–
vykusování srsti a
hmatových vousů je známka dominance,
dominantní jedinec vykusuje srst
podřazenému jedinci (obdoba klovacího
pořádku u
slepic), může dojít až k tomu, že v kleci
zůstane pouze jedna myš
(nejvýše postavený jedinec),
která nemá poškozenou srst.
Odstranění tohoto
jedince však nepomůže, neboť jeho postavení a
chování následně převezme
jiný
jedinec.
Faktory:
příliš vysoká hustota, věk
odstavu, krmivo, pohlaví (častější
výskyt ve skupinách samic, samci
spíše
bojují), nuda, genotyp (predispozice u určitých inbredních
kmenů (A2G)
PREVENCE
PORUCH CHOVÁNÍ
-
Vhodná
technologie chovu
-
Vhodná
velikost a uspořádání skupin
-
Enrichment
Foto: Jednoduché obohacení prostředí u laboratorních nunu myší
Foto: Klec pro ustájení laboratorních myší
POSUZOVÁNÍ
WELFARE
BEHAVIORÁLNÍ
UKAZATELE:
apatie, stereotypní chování, postoj,
náhlý strach
nebo agrese, vokalizace, změna v aktivitě, redukce
komfortního chování, chromodacryorrhea
FYZIOLOGICKÉ
UKAZATELE:
snížení hmotnosti, snížený
příjem potravy, průjem,
změna rytmu dýchání,
zvýšení hladiny stresových
hormonů, srdeční tep, tělesná
teplota
MIMIKA
Myši
reagují na bolest změnou ve výrazu
tváře. Zvířata mhouří oči,
krčí nos a nadouvají líce.
Podobné grimasy lze
pozorovat i v obličeji člověka
trpícího bolestí. Myš
k tomu
ještě přidává změny v poloze
hmatových vousů a sklopení
uší dozadu.
Foto: Posuzování míry bolesti u myši dle výrazu tváře (upraveno podle Langford et al., 2010)
THIGMOTAXE
-
preference
pohybu podél stěn, myši se
vyhýbají otevřeným prostorům a
udržují kontakt se stěnou (thigmotaxis).
Tato tendence je typická při vložení
myši do neznámého prostoru, postupně
se
během několika minut redukuje. Doba thigmotaxe
se
prodlužuje se zvyšující se
úzkostí (anxiety)
– lze
využít pro měření úrovně anxiety u
myší.
STAVBA
HNÍZDA
Volně
žijící myši
využívají hnízdo jako
ochranu před predátory, nepříznivými
podmínkami venkovního prostředí a
také pro
ochranu mláďat. Chování
související se stavbou hnízda je tedy
zásadní pro
přežití. Laboratorní myši, byť
držené po mnoho generací
v zajetí, jsou
stále vysoce motivované ke stavbě
hnízda, pokud k tomu mají
vhodný
materiál. Jakékoliv změny v tomto
chování nebo vzhledu hnízda,
indikují
významné změny v prostředí
nebo v samotných zvířatech.
Obrázek:
Hodnocení kvality hnízda viz obrázek
(hnízdo
s vnitřní dutinou s různě
vysokými zdmi)
Bylo
prokázáno, že stavba hnízda je
ovlivněna pociťovanou úrovní
teplotního stresu, mírou agrese v kleci,
všeobecným diskomfortem
a bolestí.
Existují
však také rozdíly
v chování
souvisejícím se stavbou hnízda a
shromažďováním materiálu mezi
různými kmeny,
které je třeba zohlednit při hodnocení (např.
myši C3H kmene nestavějí tak
složitá hnízda jako jiné inbrední kmeny).
Foto: Stavba hnízda
PROTOKOL
PRO HODNOCENÍ WELFARE MYŠÍ
Protokol
je založený na posuzování
zvířete
(animal-based indicators).
Lze použít pro hodnocení welfare
myši v chovné
nádobě, neobsahuje ukazatele
související s různými
experimentálními
zákroky. Vychází z 12 welfare
kritérií ve 4
oblastech definovaných v rámci projektu Welfare Quality.
Jednotlivé ukazatele pro hodnocení byly
vybrány na
základě prokazatelného vztahu k welfare
myší a
praktičnosti jejich použití přímo
v místnosti, kde jsou myši
ustájené
(např. při čištění chovných
nádob), bez potřeby
zvláštních pomůcek.
Termální
komfort a pozitivní emoční stav jsou oblasti, kde
dosud není k dispozici
dostatek jednoduchých a spolehlivých ukazatelů,
je třeba další výzkum pro
jejich nalezení.
WELFARE
PRINCIP |
WELFARE
KRITÉRIUM |
UKAZATELE
U MYŠI |
DOBRÉ
KRMENÍ |
Absence
dlouhodobého hladu |
·
tělesná
kondice ·
schopnost
dosáhnout na krmítko (kritický bod při
odstavu) |
Absence
dlouhodobé žízně |
·
dehydratace ·
schopnost
dosáhnout na napáječku (kritický bod
při odstavu) |
|
DOBRÉ
USTÁJENÍ |
Komfort
při odpočinku |
·
stavba
hnízda |
Teplotní
komfort |
·
mláďata
mimo hnízdo |
|
Snadný
pohyb |
·
chůze/pohyb |
|
DOBRÉ
ZDRAVÍ |
Absence
zranění |
·
kulhání ·
piloerekce ·
schoulená
pozice ·
zranění
(mimo kousanců) |
Absence
nemoci |
·
moč
a výkaly ·
kondice
srsti ·
výtoky
z očí/nosu ·
vzduté
břicho ·
jiné
odchylky (vrozené/získané) |
|
Absence
bolesti vyvolané procedurami |
·
aktivita
a interakce s okolím ·
výraz
tváře – mimika (vizuální
signály pociťované bolesti) |
|
PŘIROZENÉ
CHOVÁNÍ |
Projevy
sociálního chování |
·
poškození
hmatových chlupů/srsti ·
známky
kousnutí/rány ·
vokalizace/zvukové
projevy soubojů v kleci ·
stopy
krve v kleci |
Stereotypní
chování |
·
pohyb
v kruhu ·
výskoky
na stěnu klece ·
okusování
mříží |
|
Vztah
člověk-zvíře |
·
přiblížení
se k ruce v kleci ·
snadná
manipulace s myší při
přemísťování do čisté klece ·
urinace/defekace
během manipulace |
|
Pozitivní
emoční stav |
·
odchov |
Foto: Pozitivní vztah člověk-zvíře je jedním z ukazatelů dobrého welfare
Myši
„tanečnice“ jsou mutací
myši
domácí. Jsou to černo-bíle
strakaté myši trpasličího vzrůstu
vyznačující se
krouživými pohyby při chůzi, které
vypadají jako tanec a jsou důsledkem vrozené
poruchy rovnovážného
ústrojí. Tato vada způsobuje, že myš
nedokáže koordinovat
pohyby, celkově hůře se orientuje v prostoru a nedokáže se
například napít z
automatické napáječky ani najíst z
krmítka. Ve svém vývoji
zaostávají již v hnízdě,
už ve věku dvou týdnů se dají zřetelně
odlišit od svých normálních
sourozenců.
V této době myši ohluchnou z důvodu
silného poškození vnitřního
ucha. Jejich
trpasličí vzrůst a další vady jsou
způsobeny defektem podvěsku mozkového. Nedokážou
skákat ani šplhat, podle stupně
poškození nejsou občas schopny běhat rovně,
točí
se v kruhu. Vzhledem ke své poruše
rovnováhy neumějí ani plavat. Jsou to
velice slabá zvířata s velice malou
odolností. Při spáření dvou tanečnic,
nejsou jejich mláďata schopná života.
SPRÁVNÁ
MANIPULACE
Myši
jsou velmi aktivní zvířata a vzhledem
k nízkému stupni ochočení
může být manipulace s nimi poměrně
komplikovaná. Jsou to neklidná a
lekavá zvířata, s čímž je třeba při
manipulaci
s nimi počítat. Klidnou a krotkou myš je
nejvhodnější uchopit za kožní řasu na
šíji a ocas přidržet mezi malíkem a
prsteníkem. Na krátkou vzdálenost se
myši
fixují uchopením ocasu mezi dvěma prsty.
Poté, co je myš uchopena za ocas,
můžeme fixovat zvíře druhou rukou za volnou kůži na krku
mezi dvěma prsty.
Video: Manipulace s myší
Foto: Uchopení myši za ocas
Foto: Fixace myši za
ocas a volnou kůži na krku
ETOLOGIE
LABORATORNÍ MYŠI
V PREKLINICKÉM VÝZKUMU
HODNOCENÍ
PAMĚŤOVÝCH FUNKCÍ
Zkoumání
kognitivních funkcí bývá
často
primárním cílem studie, např. v
animálních modelech demencí, nebo
doplňkovou
metodou odhalující
poškození kognitivních
funkcí v modelech jiných
neuropsychiatrických onemocnění.
V behaviorálních laboratořích
se dané testy
využívají především při
charakterizaci modelů schizofrenie a Parkinsonovy
nemoci, kde se očekávají kognitivní
deficity. Pro posouzení daného stavu se
využívají různé testy paměti, přičemž
tyto testy se podle účelu dělí na testy
prostorové paměti a rozpoznávací
funkce (součást deklarativní paměti).
Klasickým testem prostorové paměti je Morrisovo vodní
bludiště, kde se potkan snaží dostat na platformu
ukrytou pod vodní hladinou na
základě zapamatovaných stimulů
vnějšího prostředí.
V případě, že laboratoř
nemá dostatečný prostor, lze nahradit testem bez
nutnosti plavání, tzv. Barnesově
bludišti. Pro zkoumání
rozpoznávacích funkcí se
obvykle používají různé varianty testu
rozeznávání nového objektu
od známého,
které těží ze spontánní
motivace hlodavců zkoumat své okolí.
Podobným, ale
složitějším testem je test v
motýlkovém („bow-tie“)
bludišti.
Barnesovo
bludiště (Barnes
Maze)
Cílem tohoto testu je zhodnotit prostorovou paměť u hlodavců. Tento test je suchou variantou Morrisova vodního bludiště, které je náročné na prostor a technické zázemí. Obecně se doporučuje i v modelech, kde je zvíře slabé nebo má nějaký motorický deficit a není tedy schopno dostatečně dlouho plavat. Bludiště má tvar vyvýšené kruhové desky, která má po obvodu 20 rovnoměrně rozmístěných otvorů, přičemž pod jedním z nich je umístěn box, který může zvířeti sloužit jako skrýš. Všichni hlodavci se snaží instinktivně dostat z volného otevřeného prostoru, což je motivuje hledat únik z tohoto typu bludiště. Kolem aparátu jsou umístěny vizuální podněty, podle nichž se zvíře může orientovat a zapamatovat si neměnnou polohu skrýše.
Foto: Barnesovo bludiště
PREKLINICKÝ
VÝZKUM PARKINSONOVY NEMOCI
Parkinsonova
choroba je po Alzheimerově
demenci druhé nejčastější neurodegenerativní
onemocnění, které postihuje 1 % populace
lidí ve věku nad 60 let.
Patofyziologie tohoto onemocnění
spočívá především ve
ztrátě nigrostriatálních
dopaminergních
neuronů a vzniku patologických Lewyho
tělísek,
jejichž hlavní součástí je α-synuklein. Léčba
tohoto
onemocnění dodnes spočívá
především v
podávání léčiv,
která různými mechanizmy
zvyšují množství dopaminu v
bazálních gangliích.
Současný preklinický výzkum se
provádí například na modelu
transgenní myší linie TNWT-61
charakteristický
zvýšenou expresí
humánního α-synukleinu
pod
regulační kontrolou humánního neuronálně
specifického
promotéru PDGF-ß (derivovaný
destičkový růstový faktor-ß).
Model
Parkinsonovy nemoci navozený aplikací rotenonu
Rotenon
je pesticid a insekticid získaný
původně z bobovitých rostlin. Souvislost jeho
účinků s rozvojem Parkinsonovy
nemoci potvrdilo několik epidemiologických
studií, které zaznamenaly, že
pacienti s anamnézou chronického kontaktu s
pesticidy mají zvýšené
riziko
rozvoje tohoto onemocnění. Tento model je založen na
hypotéze, že patologie
Parkinsonovy nemoci vychází z enterického
nervového
systému a postupně se šíří
do centrálního nervového
systému, nejprve do
čichových bulbů a přes další struktury
teprve dále do substantia
nigra. To vysvětluje i
častou anosmii pacientů, u
nichž se později vyvine Parkinsonova choroba.
Test
chůze po lávce (Beam
Walk
Test)
Daný test se používá pro hodnocení motorického výkonu zvířat v modelech, kde se očekává zhoršení motoriky, například v modelech Parkinsonovy a Huntingtonovy nemoci. Test je citlivý zvláště pro zadní končetiny. Myš je nucena překonat postupně metrovou vzdálenost po lávce různých rozměrů, od nejširší po nejužší, postupně hranolového a kulatého průřezu, aby se dostala zpět do známé klece. Lávka je umístěna 50 cm nad podlahou.
Foto: Test chůze po lávce
LITERATURA
Amschl,
D., Neddens, J., Havas, D., Flunkert, S.,
Rabl, R., Römer, H., Rockenstein, E., Masliah, E., Windisch,
M., Hutter-Paier,
B., 2013. Time course and progression of wild type
α-synuclein accumulation in
a transgenic mouse model. BMC Neuroscience 2013, 14: 6.
Bankiewicz,
K.S., Sanchez-Pernaute, R., Oiwa, Y.,
Kohutnicka, M., Cummins, A,, Eberling, J. Preclinical models of
Parkinson's
disease. Chapter 1: Unit 1.8. Current Protocols in Toxicology 2004.
Cox,
K.H., Rissman, E.F. Sex differences in juvenile
mouse social behavior are influenced by sex chromosomes and social
context. Genes,
Brain and Behavior 2011,
10(4):465-72.
Frynta,
D. Myš domácí IV.
Rozpoznávání
a identifikace ve světě zvířat aneb zeptejte se
myši na její názor – ten
může být v rozporu
s naším pohledem na
příbuzenství
a systematiku. Vesmír 1997, roč. 76, č. 6.
Gaskill,
B.N., Karas, A.Z., Garner, J.P.,
Pritchett-Corning, K.R. Nest building as an indicator of health and
welfare in
laboratory mice. Journal of Visualized Experiments: JoVE 2013, 82:
51012.
Hamanová,
K., Hruban, V. Incest a genetické
zatížení 4. Příbuzenské
křížení u zvířat.
Vesmír 2000, roč. 79, s. 85 –
87.
Hughes,
R.N. The value of spontaneous alternation
behavior (SAB) as a test of retention in pharmacological investigations
of
memory. Neuroscience & Biobehavioral Reviews 2004, 28: 497-505.
Jagmag,
S.A., Tripathi, N., Shukla, S.D., Maiti, S.,
Khurana, S. Evaluation of Models of Parkinson's Disease. Frontiers in
Neuroscience
2015, 9: 503.
Jarmičová,
P. Regulace reprodukční fyziologie myši
domácí pachovými signály.
Bakalářská práce. Masarykova
univerzita, Brno, 2013.
Jebavý,
L., Rödl, P., Hořavová, P. (Eds.). Ochrana,
chov a využití pokusných zvířat. 1.
Díl. Společnost pro vědu o laboratorních
zvířatech VFU Brno, 2007.
Kaliste,
E. (Ed.). The Welfare of Laboratory Animals.
Springer, 2007.
Knotek,
Z., Míšek, I. (Eds.). Chov a využití
pokusných
zvířat. 1. díl. Institut celoživotního
vzdělávání VFU Brno, 1999.
Lalonde,
R. The neurobiological basis of spontaneous
alternation. Neuroscience & Biobehavioral Reviews 2002, 26:
91-104.
Langford,
D.J. et al. Coding of facial expressions of
pain in the laboratory mouse. Nature Methods. 2010 7: 447-452.
Mináriková,
A., Kohútová, S., Hauptman, K., Jekl, V.
Základy manipulace a fixace drobných savců. Kurz
medicíny drobných savců. KVL
ČR, 2014.
Pan-Montojo,
F., Reichmann, H. Considerations on the
role of environmental toxins in idiopathic Parkinson's disease
pathophysiology.
Translational Neurodegeneration 2014, 3: 10.
Pellis,
S.M., Pasztor, T.J. The developmental onset of
a rudimentary form of play fighting in C57 mice. Developmental
Psychobiology
1999, 34: 175-182.
Rosenfeld,
C.S., Ferguson, S.A. Barnes maze testing
strategies with small and large rodent models. Journal of Visualized
Experiments
2014, 84: e51194.
Simon,
P., Dupuis, R., Costentin, J. Thigmotaxis as an
index of anxiety in mice. Influence of dopaminergic transmissions.
Behavioural
Brain Research 1994, 61(1): 59-64.
Solari,
N., Bonito-Oliva, A., Fisone, G., Brambilla,
R. Understanding cognitive deficits in Parkinson's disease: lessons
from preclinical
animal models. Learning Memory 2013, 20: 592-600.
Spangenberg,
E.M.F., Keeling, L.J. Assessing the
welfare of laboratory mice in their home environment using animal-based
measures – a benchmarking tool. Laboratory Animals 2016, 50:
30-38.
Wolfensohn, S., Lloyd, M. Handbook of Laboratory Animal Management and Welfare. Blackwell Publishing, 2003.
Garner, J., Gaskill, B., Roda, C. et al. Mouse Ethogram An Ethogram for the Laboratory Mouse