Okruh 12: POHODA
ZVÍŘAT Ii
(poruchy chování zvířat, environmentální enrichment)
Úvod
Je
všeobecně známo, že reakce na stres se obvykle projevuje
komplexem
fyziologických a behaviorálních změn (např. strach
z nového prostředí může
potlačit exploratorní chování nebo naopak
stimulovat útěkovou reakci či ukrytí
zvířete). Zvířata chovaná v zajetí, ať
se jedná o hospodářská zvířata
z velkochovu nebo zvířata chovaná
v zoologických zahradách, mohou
v neodpovídajícím prostředí
chudém na podněty strádat a projevovat tak
nežádoucí (patologické) formy
chování včetně chování
stereotypního. Pro
zabránění nudy a projevům frustrace je v chovech
důležité soustředit se
nejenom na potlačování nežádoucího
chování, ale pozitivně podněcovat chování
žádoucí, tedy zabezpečit takové podmínky
prostředí, ve kterých budou moci
zvířata projevit svoje přirozené chování.
Velkou roli hraje i obohacení
prostředí vhodným způsobem.
Poruchy chování zvířat
V prostředí
chudém na podněty, kde je zvíře vystavováno
chronickému působení stresu může dojít
k projevům abnormálních vzorců chování, ke
změnám v mimice, postavení uší,
postojích těla, nebo například zrychlenému
dýchání a zrychlení tepové
frekvence.
Také může dojít ke zvýšení
tělesné teploty a ke snížení imunity jedince.
Abnormální
vzorce chování, jako je stereotypní
chování, jsou u zvířat držených v
zajetí často
pozorovány, přičemž na tento fakt je nahlíženo jako na
ukazatel špatného
welfare. Frustrace je jedním z projevů nespokojenosti
zvířete, kterému není
umožněno projevovat svoje specifické přirozené
chování a nudí se.
Poruchou
chování se rozumí výrazná odchylka
od běžného chování, mnohdy je těžké
samotnou
odchylku odhalit. Projevem abnormálního
chování je, že je normální
chování
nahrazeno změněným chováním, změněné
chování škodí zvířeti či
okolí, neslouží k
zabezpečení potřeb zvířete či druhu, opakuje se bez
zjevného smyslu a vyplňuje
podstatnou část dne. Typickou formou abnormálního
chování mohou být nadměrná
agrese, koprofágie u určitých druhů či kategorií
zvířat, nadměrná vokalizace,
kanibalismus či stereotypní chování.
Pro
různé druhy a kategorie zvířat jsou typické
různé projevy patologických forem
chování. U skotu je typickým problémem hra
s jazykem, jehož příčinou může
být omezená možnost manipulovat krmením,
omezený příjem vlákniny, zkušenost z
období sání na umělé výživě či
nedostatek stimulů z prostředí v individuálních
kotcích. U nosnic chovaných v klecích je
často pozorována agrese
přesměrována na jedince v hejně, následkem toho
nacházíme jedince bez peří
s možnými ránami od klování, může
dokonce docházet ke kanibalismu. U koní
chovaných především v boxovém
stání je pozorována patologie s názvem
tkalcování, tedy pohupování se ze strany na
stranu v boxu bez zjevného
smyslu, dále pak stereotypní popocházení,
klkání či okusování dřevěných
součástí stáje. Pro prasata ve výkrmu je
velmi stresujícím obdobím odstav a
začleňování do nových uměle vytvořených
skupin běhounů. Dochází přechodně
k soubojům o postavení ve skupině, přičemž napadené
prase může být
šikanováno ze strany více jedinců ve skupině,
dochází k okusování ocásků,
uší či neustálému
vyrušování slabšího jedince. U koček
je ve stresujícím
prostředí popisována nežádoucí eliminace či
destruktivní škrábání, u psů pak
může nedostatečné zaměstnání vyústit
v neustálé ničení výbavy bytu. U
zvířat v zoologických zahradách jsou projevy
stereotypního chování
pozorována poměrně často, typické je
popocházení do osmiček, či v kruzích,
nebo ze strany na stranu u šelem, kývání se
u šimpanzů, u lidoopů obecně je
popisována cyklická regurgitace potravy, aby se
v chudém prostředí zvíře
zabavilo a mohlo znovu projevovat potravní
chování, hra s jazykem a okusování
mříží je typická pro primáty a žirafy,
nepřirozené otáčení krku, kývavé
pohyby
hlavou a tělem u medvědů a slonů, koprofágie je
popisována často u dospělých
primátů apod.
Veškeré
tyto projevy však v první řadě pramení
z prostředí chudého na
podněty, z prostředí, ve kterém je zvíře ve
stresu a hledá způsob, jak
vybít přebytečnou energii. Nutno podotknout, že
stereotypní chování se zvíře
lehce naučí i odkoukáním od zvířete
jiného a jeho odnaučení je velmi náročné,
někdy i nemožné. Popisuje se, že při projevech
stereotypního chování dochází
k vylučování endorfinů a zvíře si tak sice
špatnou formou, ale přece,
navozuje pocit uspokojení. Tímto se
dostáváme k faktu, že i zvíře, které
bylo v nevyhovujícím prostředí, projevovalo
stereotypní chování, a bylo
poté umístěno do prostředí diametrálně
odlišného od původního s dostatkem
stimulů, nemusí přestat stereotypie provádět, protože se
jedná o stav podobný
závislosti na drogách.
Environmentální enrichment
Z
hlediska zajištění co nejlepších
podmínek pro život zvířat držených v zajetí
je
bez pochyby důležitý i tzv. enrichment, tedy obohacení
prostředí. Co se týče
například moderních zoologických zahrad, tak i
když je expozice budována dle
nejlepší praxe, doplněna prvky navozujícími
přirozený vzhled a chov je
zabezpečován zkušenými pracovníky, prostor
pro zvíře je omezený a zvíře se může
snadno začít nudit. Je potřeba jej zaměstnat tak, aby
nedošlo k projevům
frustrace a vzniku patologických forem chování,
jak bylo uvedeno výše. Cílem
enrichmentu je podpořit přirozené, normální
způsoby chování u zvířat žijících
v zajetí, čehož je někdy těžké dosáhnout.
Je
několik způsobů, jak obohatit prostředí. Základními typy jsou food-based
enrichment (zaměstnání potravou, změna předkládání, prodloužení doby příjmu
krmiva), physical enrichment (možnost manipulovat s určitým materiálem,
hračkami), sensory enrichment (stimulace smyslů zvířat), social enrichment
(interakce s jinými zvířaty anebo člověkem) a cognitive enrichment (mentální stimulace
řešením určitých uměle vytvořených situací).
Food-based
enrichment
Volně žijící zvířata podstatnou část dne tráví vyhledáváním a příjmem potravy. V podmínkách zajetí závisí na ošetřovateli, v jaké frekvenci a jakým způsobem bud potrava zvířeti nabízena. Obecně zvířata chovaná člověkem tráví mnohem méně času potravním chováním, než je tomu ve volné přírodě. Z toho vyplývá, že enrichment založený na možnosti vyhledávat potravu samotným zvířetem a prodloužení doby příjmu potravy, je velmi přirozeným způsobem obohacení. Například rozhozením kousků ovoce a zeleniny ve výběhu paviánů anubi (Papio anubis) podpoříme jejich přirozené chování v přírodě, tedy vyhledávání potravy na zemi a efektivně je zaměstnáme. Potrava může být také schována ve výběhu, například ukrytím kusů masa pod hromadu větví ve výběhu šelem. Další možností, jak zaměstnat například koňovité, je použití tzv. Equiballu, do něhož je nasypáno jadrné krmivo. Kůň pohybováním Equiballu docílí postupného vysypávání krmiva a může jej pomalu konzumovat. U kosmanů zakrslých (Cebuella pygmaea) je s oblibou využíváno plnění dírek vyvrtaných do větve stromu arabskou gumou.
Physical
enrichment
Základem je dobře
rozvržený a konstruovaný výběh, který
podporuje pohybové aktivity zvířete.
Například umístěním komponent vhodných ke
šplhání do výběhu medvědů
brýlatých (Tremarctos ornatus)
bylo docíleno
využití větší části prostoru a
zvýšení frekvence pohybu u daných
zvířat. U
koček bengálských (Felis bengalensis)
byly naměřeny zvýšené hladiny kortizolu
v moči v jejich původním
neobohaceném výběhu v Zoo ve Washingtonu, přičemž
byly velkou část dne
ukryty. Po instalaci ploch k ležení do
vyšších míst nad úroveň
návštěvníků
a jiných prvků k úkrytu došlo
k vymizení stereotypního chování u
těchto
jedinců a k poklesu stresových markerů.
Sensory
enrichment
Často se zapomíná, že zvířata ve svém životě aktivně využívají všechny smysly. Zrak, čich i sluch jsou velmi důležité nejen při komunikaci mezi samotnými zvířaty, ale i při orientaci v prostoru. Je možné ovlivnit teplotu, vlhkost i elektromagnetické gradienty. Příkladem senzorického enrichmentu může být použití několika vůní (muškátového oříšku, šanty kočičí a vůně kořisti jako je například křepelka) ve výběhu koček černonohých (Felis nigripes) (například aplikací na předměty ve výběhu). Po aplikaci došlo ke zvýšení aktivity těchto koček, přičemž efekt muškátového oříšku nebyl tak velký jako u zbylých dvou použitých vůní.
Social
enrichment
Sociální enrichment může být zabezpečen přítomností člověka nebo jiného zvířete. Někdy může být přítomnost zvířete jiného druhu také obohacující. Toho se v dnešní době využívá například v zoologických zahradách, kde se vytváří tzv. mixed-species exhibits. Je nutné pamatovat na to, že zvířata sociálně žijící by měla být chována v co nejpřirozeněji sestavených skupinách a k jejich izolaci by mělo docházet jen ve výjimečných případech, například z důvodu nemoci, zranění, či porodu u samic. V několika studiích se ukázalo, že sociální enrichment může snížit výskyt stereotypního chování i v těch případech, kdy jiné metody obohacení selhaly. Jednou z důležitých metod enrichmentu je trénink se zvířaty, ať už domácími, nebo žijících v zoo.
Cognitive
enrichment
Kognitivní enrichment spočívá v předložení situace zvířeti, kterou musí samo vyřešit, například aby se dostalo k potravě. Zde záleží na druhu zvířete, jak komplikované úlohy předložíme. Jednoduchým příkladem řešení takového úkolu může být využití tzv. „puzzle feeders“. Náročnějším je využití určitých pomůcek zvířetem pro dosažení potravy. Například někteří primáti a ptáci byli pozorováni, jak používají nástroje k dosažení oříšků ze špatně dostupného místa.
Foto č. 81: Způsob obohacení prostředí nemusí být nijak fyzicky ani finančně náročné, zde je například použito několik ruliček z toaletního papíru nalepených na kartonovém podkladu, do ruliček je vhozeno několik granulí
Na závěr je nutné zmínit, že enrichment by měl být pro zvíře prospěšný, obohacující a měl by pomoci zvířata zaměstnat, snížit frekvenci výskytu abnormálních projevů chování a zabránit nudě či frustraci. Musíme pamatovat na to, že ať už používáme k obohacení prostředí cokoliv, nesmí dojít ke zranění či jinému poškození zdraví zvířete. Vhodné je také průběžně hodnotit, zda je použitá metoda efektivní.
Zdroje:
BAKER, M.L.,
R.T. GEMMELL, 1999. Physiological changes in the brushtail possum (Trichosurus
vulpecula) following relocation from Armidale to Brisbane, Australia. Journal
of Experimental Zoology, 284, 42-49.
BROOM, D.M.
1986. Indicators of poor welfare. British Veterinary Journal, 142, 524-526.
BRUNDIGE, L., T.
OLEAS, M. DOUMIT a A.J. ZANELLA, 1998. Loading techniques and their effect on
behavioral and physiological responses of market weight pigs. Journal of Animal
Science, 76, 99.
CRONIN, G.M.,
WIEPKEMA, P.R., van REE, J.M, 1986. Endorphins implicated in stereotypies of
tethered sows. Experientia, 42, 198-199.
DEMBIEC, D.P.,
R.J. SNIDER a A.J. ZANELLA, 2004. The effects of transport stress on Tiger
physiology and behavior. Zoo Biology, 23, 335-346.
GARNER, J.P,
2005. Stereotypies and Other Abnormal Repetitive Behaviors: Potential Impact on
Validity, Reliability, and Replicability of Scientific Outcomes. ILAR Journal,
46, 106–117.
HOSEY, G., V.
MELFI, S.H. PANKHURST, 2009. Zoo Animals: Behaviour, Management, and Welfare.
Oxford University Press, New York. ISBN 978-0-19-923306-9.
JENSEN, P, 1986.
Normal and abnormal behaviour of animals. Acta Physiologica – The Scandinavian
Physiological Society, 554, 11-23.
COLGONI, A,
2005. Stereotypic animal behaviour: Abnormal Repetitive Behaviour in captive
animals. [online]. [vid. 2019-11-04]. Dostupné z:
http://animalbiosciences.uoguelph.ca/~gmason/StereotypicAnimalBehaviour/library.shtml
TAROU, L.R.,
M.A. BLOOMSMITH, T.L. MAPLE, 2005. Survey of stereotypic behavior in
prosimians. American Journal of Primatology,65, 181-196.
VOLFOVÁ, M.,
VOSLÁŘOVÁ, E., VEČEREK, V, 2018. Welfare zoozvířat. (Welfare of zoo animals).
In Ochrana zvířat a welfare, Brno: VFU Brno, 2018, p. 142-148.
VOLFOVÁ, M,
2019. Neinvazivní monitoring stresu u lemurovitých
primátů (Lemuridae) držených v zajetí. Brno. Dizertační práce.
Veterinární a farmaceutická univerzita Brno, Fakulta veterinární hygieny a
ekologie. Vedoucí dizertační práce Doc. Ing. Eva Voslářová, Ph.D.