Okruh
13: Ochrana zvířat proti týrání – všeobecná (5 zákazů)
Úvod
Ochrana
zvířat proti týrání je v České
republice zajišťována několika právními
předpisy, které stanovují vymahatelné požadavky.
Je důležité si uvědomit, že
jen to, co je stanoveno legislativou, lze vymáhat. Tradičně je
ochrana zvířat
dělena na ochranu přímou a nepřímou.
Právní
předpisy zajišťující přímou ochranu
zvířat se zabývají samotným
týráním
zvířat, definují je, uvádí sankce a
další opatření, která mohou být
použita pro
nápravu situace. Právními předpisy
klíčovými jsou v České republice Zákon
na ochranu zvířat proti týrání
v platném znění č. 246/1992 Sb.,
s prováděcími
vyhláškami, Nařízení Rady ES 1/2005 o
ochraně zvířat při přepravě, Nařízení
Rady ES 1099/2009 o ochraně zvířat při usmrcování
a trestní zákoník. Nepřímá
ochrana
zvířat neřeší přímo
týrání zvířat, ale zabývá se
vším, co je se
zvířaty spojeno, např. veterinární péče a
zdraví zvířat (zákon č. 166/1999 Sb.,
o veterinární péči a o změně některých
souvisejících zákonů (veterinární
zákon)
v platném znění), chov zvířat (zákon
č. 154/2000 Sb., o plemenitbě a
evidenci hospodářských zvířat a o změně
některých souvisejících zákonů
(plemenářský zákon), ve znění
pozdějších předpisů), krmiva, atd.
Práce se zákonem
Abychom
mohli v zákoně správně číst, musíme
s ním umět pracovat. Zákony jsou
děleny do jednotlivých paragrafů (§), které mohou
být členěny na odstavce
označené číslicí a dále na
jednotlivá písmena, body atd. Vždy je nutné
číst
celé ustanovení (větu), nikoli jen jeho část,
např.: § 4 odst. 1 písm. c) bod 3
zní: „Za týrání se považuje z jiných
než zdravotních důvodů omezovat bez nutnosti svobodu pohybu nutnou pro zvíře
určitého druhu, pokud by omezování způsobilo utrpení zvířete.“ Nelze říct
pouze: „Omezovat bez nutnosti svobodu
pohybu nutnou pro zvíře určitého druhu, pokud by omezování způsobilo utrpení
zvířete.“ V rámci ustanovení může být uveden odkaz na jiný právní
předpis, odkaz je uváděn jako horní index a v seznamu „Poznámky pod čarou“
na konci zákona je každý právní předpis přes tento horní index dohledatelný,
např. v § 7 odst. 3 zákona č. 246/1992 Sb. je uveden následující odkaz: „Jestliže je zákrok prováděn osobou odborně
způsobilou podle veterinárního zákona 1f,…“, na konci zákona
v poznámkách pod čarou je u označení 1f uvedeno: „§ 59 a 59a zákona č. 166/1999 Sb.“.
Zákon č. 246/1992 Sb.
Účelem
zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání v platném znění,
dále jen „zákon č. 246/1992 Sb.“, je chránit
zvířata, jež jsou živými tvory schopnými pociťovat
bolest a utrpení, před
týráním, poškozováním jejich
zdraví a jejich usmrcením bez důvodu, pokud byly
způsobeny, byť i z nedbalosti, člověkem. Tento zákon
zároveň zapracovává
příslušné právní předpisy
Evropské unie, jejímž členem je Česká republika od
1.
5. 2004.
První znění zákona na ochranu zvířat proti týrání vešlo
v účinnost 29. 5. 1992, demokratické Československo a později samostatná
Česká republika tedy vždy přikládaly ochraně zvířat podstatnou roli. Od roku
1992 byl zákon několikrát novelizován v různém rozsahu, jednalo se o změny
jak celých celků, tak pouze určitých pojmů.
V zákoně
č. 246/1992 Sb., je stanoveno 5 základních
zákazů, které musí být dodržovány.
Jedná se o: zákaz týrání
zvířat, zákaz propagace
týrání zvířat, zákaz
bezdůvodného usmrcení zvířete, zákaz
opuštění zvířete a
zákaz provádění bolestivých zákroků
bez znecitlivění. Tyto zákazy postupně
rozebereme s uvedením příkladů.
Definice
pojmů v zákoně č. 246/1992 Sb.
V § 3 zákona č. 246/1992 Sb. jsou uvedeny definice pojmů
pro tento zákon. Některé nejčastěji používané jsou zde uvedeny a okomentovány.
Při práci s jakýmkoli zákonem je nezbytné vždy projít definice, neboť
v různých pojmech mohou být stejné pojmy chápány různě, viz níže.
Dle zákona č. 246/1992 Sb., je za zvíře považován každý živý
obratlovec kromě člověka, nikoli plod nebo embryo. Tudíž na bezobratlé se ustanovení
tohoto zákona nevztahují. Ovšem v rámci tohoto zákona se objevují i
výjimky, např. za pokusné zvíře mohou být považováni i hlavonožci. (Ochrana
bezobratlých je řešena jinými právními předpisy, které můžeme zahrnout do
nepřímé ochrany zvířat, např. zákon č. 114/1992 Sb., na ochranu přírody a
krajiny v platném znění. V zákoně č. 166/1999 Sb. (veterinární zákon)
je uvedeno, že zvířetem se rozumí podle povahy věci a
okolností též sperma, vaječné buňky, embrya, násadová vejce, oplodněné jikry a
plemenivo včel.)
Zvířetem v lidské péči je
zvíře, které je přímo závislé na bezprostřední péči člověka. Může se tedy
jednat o zvířata v zájmovém chovu, hospodářská, pokusná, handicapovaná
atd.
Za hospodářské zvíře je považováno zvíře chované pro
produkci živočišných produktů, popřípadě pro další hospodářské nebo
podnikatelské účely. Typicky se jedná o chov skotu a prasat využívaných
v živočišné produkci. Pokud budeme chovat koně za účelem provozování
povoznické činnosti nebo za účelem stahování dřeva při lesnických pracích, bude
tento kůň hospodářským zvířetem.
Zvíře v zájmovém chovuje
zvířetem, u kterého není hospodářský
užitek považován za klíčový a jehož
chov slouží k zájmové činnosti člověka nebo
je zvíře společníkem člověka.
Mezi zvířata v zájmovém chovu řadíme speciální kategorii
zvířat, a to druhy zvířat vyžadujících zvláštní péči.
Jsou to druhy
zvířat, které vzhledem ke svým biologickým
vlastnostem mají zvláštní nároky na
zacházení, umístění, krmení a
napájení. Pro chov těchto zvířat musí
být
chovatel držitelem povolení od příslušné
KVS SVS, každoročně podstupuje
kontroly chovu, zvíře je chováno ve
schválených podmínkách a
veškeré změny musí
být včas hlášeny. Prováděcí
vyhláška č. 411/2008 stanovuje druhy ze třídy
plazů, ptáků a savců, jedná se např. o jedovaté
hady, šelmy, primáty, sovy atd.
Za toulavé zvíře je považováno zvíře, které je
v lidské péči, ale není pod trvalou kontrolou nebo dohledem fyzické osoby
nebo chovatele a pohybuje se volně mimo své ustájení, výběhové prostory nebo
mimo domácnost svého chovatele. Za typický příklad lze uvést psa, který uteče
ze zahrady svého chovatele a volně se pohybuje např. po vsi.
Definice opuštěného zvířete se od toulavého liší tím,
že ze zjištěných skutečností vyplývá, že chovatel toto zvíře opustil
s úmyslem se ho zbavit nebo ho vyhnal, zde jsou typickým příkladem mláďata
vyhozená do popelnic, zvířata uvázaná v lese.
Volně žijícím zvířetem
se
rozumí zvíře, které patří k druhu,
jehož populace se v přírodě
udržuje samovolně, a to i v případě jeho chovu
v zajetí. Typicky se
pak jedná o volně žijící zvířata
naší přírody (srnec obecný, liška
obecná, káně
rousná), ale také o zvířata chovaná
v zoologických zahradách nebo
cirkusech (lev, tygr).
Handicapovaným zvířetemse
rozumí volně žijící zvíře, které je
v důsledku zranění, nemoci nebo
jiných okolností dočasně či trvale neschopno
přežít ve své přírodě. Může se
jednat o volně žijící zvířata poraněná po
střetu s dopravními prostředky,
o dravce poraněné o elektrické vedení,
mláďata odebraná z volné přírody
nebo netopýry vyrušené
v zimovištích. Poraněná zvířata
nepatřící do
skupiny volně žijících nelze označovat za
handicapovaná (pes, kočka, prase,
laboratorní myš). Péči o handicapované
živočichy mohou vykonávat pouze osoby
s absolvovaným školením.
Definice
jednoho zvířete se může během jeho života měnit,
hospodářské zvíře se může stát
zájmovým a naopak. Je nutné dodržovat povinnosti
chovatelů zvířat vyplývající
z jiných právních předpisů, kde jsou
zvířata
definována odlišným způsobem než
v zákoně č. 246/1992 Sb. (např.
plemenářský a veterinární zákon).
V § 3 jsou definovány i pojmy usmrcení, utracení,
porážka a utýrání.
Usmrcením
se v tomto
zákoně rozumí jakýkoli zákrok nebo
jednání, které způsobí smrt zvířete,
jedná
se o nadřazený pojem ostatním.
Utracení je usmrcení zvířete,
pokud možno bezbolestné, stanovenými veterinárními prostředky a vybavením,
provedené veterinárním lékařem, nebo osobou pod jeho kontrolou, nebo provedené
v rámci schváleného projektu pokusů osobou odborně způsobilou.
Porážka
je usmrcení
jatečného zvířete za účelem využití jeho
produktů. Jatečné zvíře není v § 3
definováno.
Utýrání je přivození smrti
zvířete v důsledku bolestivého nebo jinou trýzeň zvířeti působícího
jednání člověka, které zvíře přežije, ale má za následek nutnost jeho utracení
pro následky z utrpení, anebo usmrcení zvířete zakázanými metodami (např.
utopení, udušení, ubití, ubodání atd.).
5 zákazů
Zákaz
týrání zvířat
V
§ 2 odst. 1 zákona č. 246/1992 Sb. se zakazuje
týrání zvířat. V § 4 je
vysvětleno, co je za týrání považováno.
Jedná se o dlouhý výčet, který postihuje
snad všechny možné oblasti, včetně uvedení
formulace, že „za
týrání se považuje jiné tímto
zákonem zakázané jednání,
v jehož
důsledku dojde k utrpení zvířete“. Dále jsou rozebrány některé
příklady z § 4:
V oblasti
výživy a napájení
se za týrání považuje omezování
výživy a
napájení z jiných než zdravotních
důvodů (zdravotní důvody, např.: lačnění
před operací, lačnění před porážkou),
podávání potravy obsahující
příměsi nebo
předměty, které mohou zvířatům způsobit bolest a
utrpení (např. kovový drát
v senáži), překrmování zvířete nebo
krmení zvířete násilným způsobem,
pokud se nejedná o zákrok nutný
k záchraně jeho života (v České republice
a dalších zemích EU je zakázán
výkrm hus pro přetučnění jejich jater „foie
gras“, výjimka pro Francii, Maďarsko, Španělsko,
Belgii a Bulharsko). Za týrání
se také považuje využívat živá zvířata ke
krmení těch druhů zvířat, u nichž
z biologických důvodů není takový způsob
výživy nutný, obecně je krmení
živými zvířaty tolerováno u hadů, zatímco
předložení živé potravy není
tolerovatelné např. u šelem v zoologických
zahradách.
Za
týrání se považuje, pokud je zvíře podrobeno výcviku nebo veřejnému
vystoupení,
pokud je tato činnost pro zvíře spojena s bolestí,
utrpením, zraněním nebo jiným
poškozením. Stejně tak se za týrání
považuje
výchova, cvičení a účelové
používání zvířat k agresivnímu
chování ke
člověku nebo jiným zvířatům a cvičení a
zkoušení zvířete na jiném živém
zvířeti
(mimo lovecké dravce), štvát zvířata proti
sobě, používat živá zvířata jako
lákadla a nástrahy aniž by to vyžadoval lov.
V oblasti
zacházení se zvířaty se za
týrání považuje nutit zvíře
k výkonům,
které neodpovídají jeho fyzickému stavu a
biologickým schopnostem a
prokazatelně překračují jeho síly (např. pes
brachycefalického plemene běžící
vedle bicyklu v horkém letním dni). Pokud jsou
používány podněty, předměty
nebo bolest vyvolávající pomůcky tak, že
působí klinicky zjevné poranění nebo
následné dlouhodobé klinicky prokazatelné
negativní změny v činnosti
nervové soustavy nebo jiných orgánových
systému zvířat jedná se o
týrání (např.
špatně nastavený a špatně používaný
elektronický obojek pro psa). Chovat
zvířata v nevhodných podmínkách nebo
tak, aby si sama nebo vzájemně
způsobovala utrpení, je považováno za
týrání, může se jednat o nevhodnou
technologii chovu, např. v odchovně selat jsou
příliš velké mezery mezi
jednotlivými rošty a selatům mezi ně zapadají
nohy, přítomnost zraňujících
předmětů v prostorách, kde se nachází
zvířata (např. ulomené kovové
hrazení mezi jednotlivými boxovými loži
v kravíně, vyčnívající
hřebíky),
nebo chov zvířat ve skupinách, kde dochází
k vzájemnému napadání (např.
příliš velké skupiny, špatně
vytvořené skupiny). Za týrání je rovněž
považováno
vyvolávání nepřiměřeného působení stresových vlivů
biologické, fyzikální
nebo chemické povahy, např. ponechání
zvířat ve vlhkém a větrném počasí bez
přístřešku, neodklizení kadáveru
zvířete. Zacházení, přeprava nebo
pohánění
zvířete, které vyvolává nepřiměřenou
bolest, utrpení a poškození zdraví nebo
vede k jejich neúměrnému fyzickému
vyčerpání je rovněž týrání, např.
pohánění jakýchkoli kategorií zvířat
elektrickým poháněčem mimo dospělý skot a
prasata.
Za
týrání je považováno i omezování svobody pohybu
zvířete bez nutnosti,
pokud by omezování způsobilo utrpení
zvířete. Stejně tak používání prostředků
pro vázání nebo jiné omezení pohybu,
které způsobují, nebo budou způsobovat
bolest, poranění a jiné poškození
zdraví je považováno za týrání.
Využití
elektrického proudu k omezení pohybu končetin nebo
těla je považováno za
týrání, mimo výjimky použití
elektrických ohradníků nebo přístrojů pro
elektrické omračování a usmrcování
zvířat, nebo odchyt ryb dle zvláštního
právního předpisu.
V oblasti
péče o zdraví zvířat
se za týrání považuje vydat slabé,
nevyléčitelně
nemocné, vyčerpané nebo staré zvíře, pro
které je další přežívání
spojeno
s trvalou bolestí a utrpením, k jinému
účelu než neodkladnému
bezbolestnému usmrcení. Za týrání je
také považováno podávání
dopingových látek
a látek, které poškozují organizmus
zvířete a mají za cíl změnit vzhled
zvířete. Provádění určitých
chirurgických zákroků za účelem změny vzhledu
nebo jiných vlastností zvířete
je považováno za týrání, i kdyby tyto
zákroky byly provedeny za použití celkové nebo
lokální anestezie, prostředků
snižujících bolest, především se
jedná o kupírování uší,
ničení hlasivek,
amputace drápů, zubů, jedových nebo pachových
žláz, řezání paroží ve
vývojové
fázi živé tkáně z jiných než
zdravotních důvodů, také poškozování
kostí,
svalů nebo nervů křídel ptáků starších 3
dnů pro zabránění jejich létání.
Podávání
veterinárních léčiv a přípravků (mimo volně
prodejné) bez souhlasu
veterinárního lékaře, provádění
krvavých zákroků, úprava kopyt a
podkovářské
úkony prováděné jinou než odborně způsobilou
osobou je považováno a týrání.
Mezi tyto uvedené zákroky nejsou řazeny
paznehtářské úkony. Zasahovat do
průběhu porodu způsobem, který neodpovídá jeho
obtížnosti, a zvyšuje bolest
nebo poškozuje zdraví matky a mláděte je rovněž
považováno za týrání. Pokud je
zvíře usmrceno způsobem působícím nepřiměřenou bolest a utrpení, jedná
se o týrání. Co se týče označování zvířat, je za týrání považováno
vymrazování, mimo ryby, a označování výžehem, mimo koně.
Opuštění
zvířete s úmyslem se ho zbavit nebo je vyhnat je považováno
za týrání, výjimkou je návrat volně žijících zvířat do přírod y.
Za
týrání nelze považovat
výše uvedené činnosti, pokud jsou
spojeny s naléhavou potřebou záchrany života
zvířat nebo lidí
v naléhavých situacích
záchranných prací dle
zvláštních právních předpisů
anebo pokud se jedná o provádění
schváleného projektu pokusu.
Zákaz
propagace týrání zvířat
Zákaz
všech forem propagace týrání zvířat je stanoven v § 2 odst. 2 zákona č.
246/1992 Sb. V § 4a je vysvětleno, co je za propagaci týrání zvířat zejménapovažováno.
Jedná se o vystavování, předvádění
nebo jiné demonstrace zvířete,
na kterém byl proveden zákrok za účelem změny
vzhledu uvedený v § 4 na veřejném
vystoupení (např. výstava psů
s kupírovanýma ušima). Také je za
propagaci
týrání zvířat považováno
zveřejnění popisu, vyobrazení nebo
audiovizuální
záznam, který navádí k postupům,
praktikám chovu nebo výcviku, odchytu a
usmrcování, úpravám vzhledu a
dalším zásahům do jeho zdravotního stavu,
které
jsou spojeny s týráním zvířat tak, jak
je vymezeno v tomto zákoně a
z doprovodné informace nebo jinak nevyplývá,
že se jedná o činnost
zakázanou tímto zákonem. Např. ve
zprávách o týrání zvířat je
vždy uvedeno, že
šlo o porušení zákona a že daná
činnost se nesmí provádět. Pokud je na
sociálních sítích sdílen
příspěvek zobrazující týrání
zvířat, dopouští se
přestupku poskytovatel služby.
Zákaz
bezdůvodného usmrcení zvířete
V
§ 5 odstavci 1 zákona č. 246/1992 Sb. je řečeno, že nikdo nesmí usmrtit zvíře
bez důvodu. Následně jsou uvedeny důvody k usmrcení. Důvodem
k usmrcení zvířete je využití produktů zvířete chovaného nebo
drženého pro produkci potravin, vlny, kůže nebo jiných produktů. Od 1. února
2019 je zákaz chovu zvířat výhradně za účelem zisku kožešin, tzn., byly
zakázány tzv. kožešinové farmy. Chov zvířat na maso, kdy jsou využity jejich
kožešiny jako sekundární produkt, je stále povolen (např. králíci, nutrie).
Důvodem
k usmrcení zvířete je také slabost, nevyléčitelná nemoc,
těžké
poranění, genetická nebo vrozená vada,
celkové vyčerpání nebo stáří
zvířete,
jsou-li další přežívání pro
zvíře spojeny s trvalým utrpením.
Bezprostřední ohrožení člověka zvířetem je
také důvodem k usmrcení,
přičemž nikde není ono bezprostřední ohrožení člověka definováno a lze
k němu tedy přistupovat velmi individuálně, každý chovatel si musí
uvědomit, že je za své zvíře zodpovědný a musí předcházet všem rizikovým
situacím, přičemž každý člověk může chápat bezprostřední ohrožení jinak (např.
pes skáče a chce si hrát s malým dítětem, může být pochopeno jako útok na
dítě, člověk trpící strachem ze psů může za bezprostřední ohrožení považovat
úplně jinou situaci než zkušený kynolog). Výkon práva myslivosti a rybářství
dle zvláštních předpisů, stejně jako nařízené mimořádné veterinární nebo
hygienické opatření při ochraně před nákazami
mohou být důvodem
k usmrcení. Mimořádná
veterinární opatření se vyhlašují
při likvidaci
ohnisek a zabránění šíření
nákaz, může se jednat o usmrcení všech
zvířat
jednoho druhu nebo třídy, např. v České republice
probíhala během roku
2018 mimořádná veterinární opatření
v rámci boje s nákazou africký
mor prasat, kdy došlo k usmrcení řady
divokých prasat ve vymezeném pásmu.
Pokud v projektu pokusu není stanoveno jinak, je důvodem
k usmrcení ukončení
pokusu na pokusném zvířeti. Důvodem k usmrcení zvířete je dále regulace
populace zvířat v lidské péči a volně žijících zvířat,
přičemž
regulací populace se rozumí soubor soustavně
prováděných opatření, které
přispívají k udržení populace
v určité zdravotní a genetické kvalitě,
nástroj usmrcování je až sekundární,
primárně se má omezit nabídka potravních
zdrojů
a možností rozmnožování. Můžeme sem zařadit
programy pro omezování rozmnožování
ferálních koček nebo management chovu zvířat
v zoologických zahradách. Deratizace
a depopulace dle zvláštních právních předpisů jsou také důvody k usmrcení,
stejně tak jím může být zvláštní opatření,
pokud nelze identifikovat
zvíře dle § 22 plemenářského zákona
nebo dle § 53 veterinárního zákona.
V zákoně
jsou dále stanoveny požadavky týkající se
odborné způsobilosti na úseku
utrácení a porážení zvířat.
Každá osoba provádějící usmrcení
zvířete je povinna
přesvědčit se, že zvíře je mrtvé.
Zákon
stanovuje zakázané metody usmrcení,
řadí se sem utopení a další metody
udušení včetně použití léčiv typu
myorelaxantů (látky způsobující relaxaci
svalů, takže dojde k udušení zvířete při
plném vědomí), ubití, ubodání nebo
jiné metody způsobující nepřiměřenou bolest a
utrpení, použití elektrického
proudu pokud nedojde k okamžité ztrátě
vědomí, použití látek a přípravků,
jejichž dávkování neuvede zvíře do
hlubokého celkového znecitlivění a bezpečně
nezpůsobí následnou smrt. Stejně tak je
zakázáno použití lepů a podobných
prostředků, které omezí pohyb zvířete tak, že
k usmrcení dojde
v důsledku nedostatku potravy a tekutin nebo v důsledku
jiných metabolických
poruch. Tyto metody jsou současně chápány jako způsob
týrání zvířat dle § 4
odst. 1 písm. o). Zákon zakazuje výrobu, dovoz a
prodej čelisťových a lepících
pastí.
Zákaz
opuštění zvířete
V
§ 6 je řečeno, že nikdo nesmí zvíře opustit
s úmyslem se ho zbavit nebo je
vyhnat. Za opuštění se nepovažuje vypuštění
zvířete do jeho přirozeného
prostředí, pokud je to vhodné z hlediska stavu
zvířete a podmínek
prostředí. Vypuštění uzdraveného volně
žijícího zvířete je v pořádku,
opuštění handicapovaného volně
žijícího zvířete je porušením tohoto
zákona.
Zároveň je opuštění zvířete
chápáno jako týrání zvířat
dle § 4 odst. 1 písm.
s).
Zákaz
provádění bolestivých zákroků zvířatům bez znecitlivění
Povinnost
vykonávat zásahy způsobující bolest jedině po celkovém nebo místním
znecitlivění zvířete osobou odborně způsobilou stanovuje § 7 zákona č. 246/1992
Sb.
Znecitlivění
není požadováno, pokud se neprovádí při srovnatelných zákrocích na lidech nebo
pokud znecitlivění není podle úsudku veterinárního lékaře proveditelné nebo
nutné nebo pokud by provedené znecitlivění způsobilo větší bolest než zákrok
samotný.
Odstavec
3 § 7 uvádí zákroky, u kterých není znecitlivění požadováno, pokud je
zákrok prováděn osobou odborně způsobilou, jedná se o kastraci samců
mladších
7 dní u prasat a samců skotu, ovcí, koz nebo
králíků mladších 8 týdnů,
kteří
netrpí žádnou anatomickou vadou pohlavních
orgánů; odrohování chemickou
nebo tepelnou kauterizací u telat a kůzlat mladších 4 týdnů, krácení ocasu u
selat mladších 7 dní, jehňat a štěňat mladších 8 dní; odstraňování
ostruh, hřebenů, posledních článků křídel, krácení zobáků, drápů, nastřihování
meziprstních blan v 1. dni života drůbeže, u pižmových kachen odstraňování
drápů a zkrácení horní části zobáku do 21 dní věku; kauterizace
zobáků kuřat mladších 10 dní určených k produkci konzumních vajec; obrušování
nebo odštípnutí zubů savých selat; označování zvířat jejich
tetováním, ušní známkou nebo elektronickým čipem; označování
zvířat
vrubováním uší, označení koní
výžehem nebo označování ryb
vymrazováním.
§
4 odst. 1 písm. g) zákona č. 246/1992 Sb.
vyjmenovává v rámci
týrání
zvířat několik zákroků, které nelze na zvířatech vykonávat ani za použití
látek znecitlivujících a snižujících bolest,
jedná se o chirurgické zákroky
prováděné za účelem změny vzhledu nebo
jiných vlastností zvířete, např.
kupírování
uší a ničení hlasivek nebo použití
jiných prostředků, které vedou
k omezení hlasových projevů, amputace drápů,
zubů, jedových nebo pachových
žláz z jiných než zdravotních důvodů,
řezání paroží nebo jeho částí ve
vývojové fázi živé tkáně
z jiných než zdravotních důvodů,
poškozování
kostí, svalů nebo nervů křídel ptáků
starších 3 dnů pro zabránění jejich
létání.
Zdroje:
Zákon
č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů.
In: ASPI [právní informační systém]. Wolters Kluwer ČR [vid. 9. 10. 2019].