Bakalářský studijní program
BEZPEČNOST A KVALITA POTRAVIN
VETERINÁRNÍ A POTRAVINÁŘSKÁ LEGISLATIVA
KONTROLNÍ ŘÁD
Zákon č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád)
§ 1 Působnost zákona
(1) Tento zákon upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků, jiných orgánů a právnických nebo fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (dále jen „kontrolní orgán“), při kontrole činnosti orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků, jiných orgánů, právnických a fyzických osob (dále jen „kontrolovaná osoba“).
(2) Kontrolní orgány postupují podle tohoto zákona rovněž při kontrole výkonu státní správy a dále při kontrole činnosti právnických osob založených nebo zřízených státem nebo územním samosprávným celkem vykonávané ze strany zakladatele nebo zřizovatele, nejde-li o kontrolu činnosti těchto právnických osob upravenou předpisy soukromého práva.
§ 2 Kontrola
Kontrolní orgán při kontrole zjišťuje, jak kontrolovaná osoba plní povinnosti, které jí vyplývají z jiných právních předpisů nebo které jí byly uloženy na základě těchto předpisů.
§ 3 Úkony předcházející kontrole
(1) Kontrolní orgán může provádět před zahájením kontroly úkony, jejichž účelem je opatření podkladů pro posouzení, zda zahájit kontrolu.
(2) O úkonech podle odstavce 1 se pořídí záznam. Navazuje-li na tyto úkony kontrola, mohou sloužit skutečnosti takto získané jako podklad pro kontrolní zjištění.
§ 4 Pověření ke kontrole
(1) Kontrolu vykonává fyzická osoba, kterou kontrolní orgán k tomu pověřil (dále jen „kontrolující“).
(2) Pověření ke kontrole vydává vedoucí kontrolního orgánu, anebo osoba k tomu pověřená vedoucím kontrolního orgánu (dále jen „nadřízená osoba kontrolujícího“). Je-li při jednotlivé kontrole kontrolujících více, určí nadřízená osoba kontrolujícího jednoho z nich vedoucím kontrolní skupiny.
(3) Pověření ke kontrole má formu
a) písemného pověření k jednotlivé kontrole, nebo
b) průkazu, stanoví-li tak jiný právní předpis. (např. veterinární zákon)
§ 5 Zahájení kontroly
(1) Kontrolní orgán zahajuje kontrolu z moci úřední.
(2) Kontrola je zahájena prvním kontrolním
úkonem, jímž je
a)
předložení pověření ke kontrole kontrolované osobě
nebo jiné osobě, která kontrolované osobě
dodává nebo dodala zboží nebo ho od ní
odebrala či odebírá, koná nebo konala pro ni
práce, anebo jí poskytuje nebo poskytovala služby nebo
její služby využívala či využívá,
případně se na této činnosti podílí nebo
podílela (dále jen „povinná osoba“),
jež je přítomna na místě kontroly,
b)
doručení oznámení o zahájení
kontroly kontrolované osobě; součástí
oznámení musí být pověření ke
kontrole, anebo seznam kontrolujících, nebo
c)
první z kontrolních úkonů bezprostředně
předcházejících předložení pověření
ke kontrole kontrolované osobě nebo povinné osobě, jež je
přítomna na místě kontroly, pokud je provedení
takových kontrolních úkonů k výkonu
kontroly třeba.
(3) Je-li kontrola zahájena podle odstavce 2 písm. a) nebo c) bez přítomnosti kontrolované osoby, informuje kontrolující kontrolovanou osobu o zahájení kontroly dodatečně.
§ 6 Přizvané osoby
(1) Kontrolní orgán může k účasti na kontrole v zájmu dosažení jejího účelu přizvat fyzickou osobu (dále jen „přizvaná osoba“).
(2) Kontrolní orgán vystaví přizvané osobě pověření a poučí přizvanou osobu o jejích právech a povinnostech při účasti na kontrole.
(3) Práva a povinnosti kontrolované osoby a povinné osoby vůči přizvané osobě se řídí přiměřeně ustanoveními tohoto zákona o právech a povinnostech kontrolované osoby a povinné osoby vůči kontrolujícímu.
§ 7 Vstup na pozemky, do staveb a jiných prostor
Kontrolující je v souvislosti s výkonem kontroly oprávněn vstupovat do staveb, dopravních prostředků, na pozemky a do dalších prostor s výjimkou obydlí, jež vlastní nebo užívá kontrolovaná osoba anebo jinak přímo souvisí s výkonem a předmětem kontroly, je-li to nezbytné k výkonu kontroly. Do obydlí je kontrolující oprávněn vstoupit jen tehdy, je-li obydlí užívané k podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti nebo v případě, kdy se mají prostřednictvím kontroly odstranit pochybnosti o tom, zda je obydlí užívané k těmto účelům a nelze-li dosáhnout splnění účelu kontroly jinak. Vlastníci nebo uživatelé těchto prostor jsou povinni kontrolujícímu vstup umožnit.
§ 8 Další práva kontrolujícího
Kontrolující je v souvislosti s výkonem kontroly
dále oprávněn
a)
požadovat prokázání totožnosti fyzické
osoby, jež je přítomna na místě kontroly, jde-li o osobu,
která plní úkoly kontrolované osoby, nebo
osobu, která může přispět ke splnění účelu
kontroly,
b)
provádět kontrolní nákupy, odebírat vzorky,
provádět potřebná měření, sledování,
prohlídky a zkoušky,
c)
požadovat poskytnutí údajů, dokumentů a věcí
vztahujících se k předmětu kontroly nebo k činnosti
kontrolované osoby (dále jen „podklady“); v
odůvodněných případech může kontrolující
zajišťovat originální podklady,
d) pořizovat obrazové nebo zvukové záznamy,
e)
v míře nezbytné pro průběh kontroly užívat
technických prostředků kontrolované osoby, a to po
předchozím projednání s kontrolovanou osobou,
f)
vyžadovat od kontrolované osoby a povinné osoby
další součinnost potřebnou k výkonu kontroly.
§ 9 Povinnosti kontrolujícího
Kontrolující je v souvislosti s výkonem kontroly
povinen
a)
zjistit stav věci v rozsahu nezbytném pro dosažení
účelu kontroly a v závislosti na povaze kontroly doložit
kontrolní zjištění potřebnými podklady,
b)
šetřit práva a oprávněné zájmy
kontrolované osoby, povinné osoby a třetí osoby,
c)
předložit kontrolované osobě nebo povinné osobě
pověření ke kontrole, a požádá-li o to
kontrolovaná osoba nebo povinná osoba, též
další dokument, který dokládá, že se
jedná o osobu uvedenou v pověření ke kontrole,
d)
vydat potvrzení o zajištěných
originálních podkladech, a pominou-li důvody jejich
zajištění, neprodleně je vrátit,
e)
umožnit kontrolované osobě účastnit se kontrolních
úkonů při výkonu kontroly na místě,
nebrání-li to splnění účelu nebo
provedení kontroly,
f) vyhotovit protokol o kontrole a doručit jeho stejnopis kontrolované osobě.
§ 10 Práva a povinnosti kontrolované osoby a povinné osoby
(1) Kontrolovaná osoba je oprávněna
a)
požadovat po kontrolujícím předložení
pověření ke kontrole a dalšího dokumentu,
který dokládá, že se jedná o osobu uvedenou
v pověření ke kontrole,
b) namítat podjatost kontrolujícího nebo přizvané osoby,
c) seznámit se s obsahem protokolu o kontrole,
d) podávat námitky proti kontrolním zjištěním uvedeným v protokolu o kontrole.
(2) Kontrolovaná osoba je povinna vytvořit podmínky pro výkon kontroly, umožnit kontrolujícímu výkon jeho oprávnění stanovených tímto zákonem a poskytovat k tomu potřebnou součinnost a podat ve lhůtě určené kontrolujícím písemnou zprávu o odstranění nebo prevenci nedostatků zjištěných kontrolou, pokud o to kontrolující požádá.
(3) Povinná osoba je povinna poskytnout kontrolujícímu součinnost potřebnou k výkonu kontroly, nelze-li tuto součinnost zajistit prostřednictvím kontrolované osoby.
§ 11 Odebrané vzorky
(1) Kontrolující může odebírat pouze nezbytně nutné množství vzorku; o odběru vzorku vydá potvrzení. Kontrolní orgán odebraný vzorek vrátí, je-li to možné.
(2) Za odebraný vzorek zaplatí kontrolní orgán osobě, jíž byl vzorek odebrán, náhradu ve výši ceny, za kterou tato osoba věc v době jejího odebrání běžně na trhu prodává; nelze-li tuto cenu určit, pak náhradu ve výši ceny, za kterou věc pořídila, případně náhradu ve výši účelně vynaložených nákladů.
(3) Nárok na náhradu podle odstavce 2 nevzniká,
pokud
a)
byl vzorek vrácen, anebo osoba, jíž byl vzorek
odebrán, jej odmítla převzít zpět, nebo
prohlásila, že jeho vrácení nebo náhradu
nepožaduje, nebo
b)
odebraný vzorek nesplňuje požadavky stanovené
jinými právními předpisy anebo rozhodnutím
nebo opatřením příslušného orgánu.
§ 18 Ukončení kontroly
Kontrola je ukončena
a)
marným uplynutím lhůty pro podání
námitek nebo vzdáním se práva podat
námitky,
b) dnem doručení vyřízení námitek kontrolované osobě, nebo
c)
dnem, ve kterém byly námitky předány k
vyřízení správnímu orgánu (§ 14
odst. 3).
§ 19 Kontrola výkonu státní správy
(1) Při kontrole výkonu státní správy je kontrolující dále oprávněn ukládat opatření k odstranění nebo prevenci nedostatků zjištěných kontrolou.
(2) Opatření k odstranění nebo prevenci nedostatků zjištěných kontrolou se uvede v protokolu o kontrole.
§ 20 Povinnost mlčenlivosti
(1) Kontrolující nebo přizvaná osoba má povinnost zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděla v souvislosti s kontrolou nebo s úkony předcházejícími kontrole, a nezneužívat takto získaných informací.
(2) Povinnost mlčenlivosti kontrolujícího nebo přizvané osoby trvá i po skončení jejich pracovněprávního nebo jiného vztahu.
(3) Kontrolujícího nebo přizvanou osobu může povinnosti mlčenlivosti zprostit ten, v jehož zájmu tuto povinnost kontrolující nebo přizvaná osoba má, anebo ve veřejném zájmu nadřízená osoba kontrolujícího.
§ 23 Náklady kontroly
(1) Náklady vzniklé kontrolnímu orgánu v souvislosti s výkonem kontroly nese kontrolní orgán.
(2) Náklady vzniklé kontrolované osobě nebo povinné osobě v souvislosti s výkonem kontroly nesou tyto osoby.
§ 25 Spolupráce kontrolních orgánů
(1) Kontrolní orgány v zájmu dobré správy vzájemně spolupracují a koordinují své kontroly.
(2) Požádá-li kontrolní orgán jiný kontrolní orgán nebo další orgán veřejné moci o poskytnutí údajů, informací nebo jiných kontrolních podkladů potřebných k provedení kontroly, oslovený orgán tyto údaje, informace a další kontrolní podklady poskytne, pokud je má k dispozici a nebrání-li tomu plnění povinností uložených jiným právním předpisem, s výjimkou povinnosti mlčenlivosti.
(3) Kontrolní orgán na požádání sdělí výsledky kontrol jinému kontrolnímu orgánu nebo orgánu veřejné moci, jestliže jsou potřebné pro výkon jeho působnosti. Zaměstnanci zařazení v těchto orgánech jsou povinni o těchto skutečnostech zachovávat mlčenlivost; § 20 se použije obdobně.
(4) Kontrolní orgán předá svá zjištění o nedostatcích příslušnému orgánu, který je oprávněn ve své působnosti činit opatření k nápravě zjištěného stavu nebo ukládat sankce za zjištěné nedostatky.
§ 26 Zveřejňování informací o kontrolách
Kontrolní orgán pravidelně, alespoň jednou ročně, zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup obecné informace o výsledcích kontrol.
§ 27 Plánování kontrol
Kontrolní orgán zpracuje plán kontrol, nebrání-li tomu jejich povaha nebo účel. Kontrolní orgán koordinuje obsah plánu kontrol s ostatními kontrolními orgány, je-li to v zájmu ochrany práv kontrolovaných osob a nebrání-li tomu účel kontrol.
PROTOKOL
Protokol – písemný záznam určité skutečnosti, kterou se snažíme zdokumentovat pro budoucnost, objektivně popisuje skutečnost
Protokol musí:
Protokol o kontrole:
Zákon č. 255/2012 Sb. o kontrole (kontrolní řád)
§ 12 Protokol o kontrole
(1) Protokol o kontrole obsahuje skutečnosti vztahující
se k vykonané kontrole. Vždy však obsahuje alespoň
a) označení kontrolního orgánu a kontrolujícího,
b)
označení ustanovení právního předpisu
vymezujícího pravomoc kontrolního orgánu k
výkonu kontroly,
c) označení přizvané osoby, včetně důvodu jejího přizvání,
d) označení kontrolované osoby,
e) označení předmětu kontroly,
f)
kontrolní úkon, jímž byla kontrola
zahájena, a den, kdy byl tento kontrolní úkon
proveden,
g)
poslední kontrolní úkon
předcházející vyhotovení protokolu o
kontrole a den, kdy byl tento kontrolní úkon proveden,
h)
kontrolní zjištění, obsahující
zjištěný stav věci s uvedením nedostatků a
označení právních předpisů, které byly
porušeny, včetně uvedení podkladů, z kterých tato
kontrolní zjištění vycházejí,
i)
poučení o možnosti podat proti kontrolním
zjištěním uvedeným v protokolu o kontrole
námitky s uvedením lhůty pro jejich podání
a komu se podávají,
j) datum vyhotovení,
k) podpis kontrolujícího.
(2) Protokol o kontrole se vyhotoví ve lhůtě 30 dnů ode dne provedení posledního kontrolního úkonu, ve zvláště složitých případech do 60 dnů.
(3) Stejnopis protokolu o kontrole doručí kontrolní orgán kontrolované osobě.
§ 13 Námitky
(1) Námitky proti kontrolnímu zjištění uvedenému v protokolu o kontrole může kontrolovaná osoba podat kontrolnímu orgánu ve lhůtě 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole, není-li stanovena v protokolu o kontrole lhůta delší.
(2) Námitky se podávají písemně, musí z nich být zřejmé, proti jakému kontrolnímu zjištění směřují, a musí obsahovat odůvodnění nesouhlasu s tímto kontrolním zjištěním.
§ 14 Vyřizování námitek
(1) Nevyhoví-li námitkám vedoucí kontrolní skupiny nebo kontrolující ve lhůtě 7 dnů ode dne jejich doručení, vyřídí je nadřízená osoba kontrolujícího ve lhůtě 30 dnů ode dne jejich doručení tak, že jim vyhoví, částečně vyhoví, nebo je zamítne. Ve zvlášť složitém případu se lhůta pro vyřízení námitek nadřízenou osobou kontrolujícího prodlužuje o 30 dnů. O tomto prodloužení lhůty nadřízená osoba kontrolujícího kontrolovanou osobu předem vyrozumí.
(2) Námitky, z nichž není zřejmé, proti jakému kontrolnímu zjištění směřují, nebo námitky, u nichž chybí odůvodnění, nadřízená osoba kontrolujícího zamítne jako nedůvodné. Nadřízená osoba kontrolujícího zamítne také námitky podané opožděně nebo neoprávněnou osobou.
(3) Jestliže je do vyřízení námitek zahájeno s kontrolovanou osobou správní řízení o uložení sankce nebo opatření k nápravě v přímé souvislosti se skutečností obsaženou v protokolu o kontrole, lze se souhlasem nadřízené osoby kontrolujícího námitky vyřídit v rámci tohoto správního řízení; je-li ke správnímu řízení příslušný jiný správní orgán než kontrolní orgán, který kontrolu vykonal, lze se souhlasem nadřízené osoby kontrolujícího námitky předat tomuto správnímu orgánu. O předání námitek kontrolní orgán kontrolovanou osobu vyrozumí. Jestliže je však správní řízení zahájeno v přímé souvislosti pouze s některými skutečnostmi obsaženými v protokolu o kontrole, které lze od ostatních skutečností v daném protokolu o kontrole oddělit, postupuje se podle věty první pouze ohledně námitek, které se týkají skutečností, k nimž je správní řízení zahájeno. Vyřízení námitek se uvede v odůvodnění rozhodnutí vydaného v rámci tohoto správního řízení.
Protokol podle správního řádu:
Zákon č. 500/2004 Sb. správní řád
§ 18 Protokol
(1) O ústním jednání (§ 49) a o ústním podání, výslechu svědka, výslechu znalce, provedení důkazu listinou a ohledání, pokud jsou prováděny mimo ústní jednání, jakož i o jiných úkonech souvisejících s řízením v dané věci, při nichž dochází ke styku s účastníky řízení, se sepisuje protokol. Kromě protokolu lze též pořídit obrazový nebo zvukový záznam.
(2) Protokol obsahuje zejména místo, čas a označení úkonů, které jsou předmětem zápisu, údaje umožňující identifikaci přítomných osob, vylíčení průběhu předmětných úkonů, označení správního orgánu a jméno, příjmení a funkci nebo služební číslo oprávněné úřední osoby, která úkony provedla. Údaji umožňujícími identifikaci fyzické osoby se rozumějí jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jiný údaj podle zvláštního zákona.
(3) Protokol podepisuje oprávněná úřední osoba, popřípadě osoba, která byla pověřena sepsáním protokolu, a dále všechny osoby, které se jednání nebo provedení úkonu zúčastnily. Odepření podpisu, důvody odepření a námitky proti obsahu protokolu se v protokolu zaznamenají.
(4) Jiné osoby, jichž se obsah protokolu přímo dotýká, mohou bezprostředně po seznámení s protokolem podat stížnost (§ 175) proti jeho obsahu.
(5) Opravy zřejmých nesprávností, kterými jsou zejména chyby v psaní a počtech, v protokolu provádí oprávněná úřední osoba, která je stvrdí svým podpisem. Každá oprava musí být provedena tak, aby původní zápis zůstal čitelný. Může-li mít oprava právní význam, účastníci řízení se o ní vyrozumí.
(6) V případě jiných oprav, než které jsou uvedeny v odstavci 5, se o provedení opravy rozhodne usnesením, které se pouze poznamená do spisu.